Gå til hovedinnhold
Paul Higginson
Kinokonferansen

- Kun som samarbeidspartnere vil vi blomstre

Keynote Paul Higginson om samarbeid og tilpasningsevne.

Foto: Sigurd Moe Hetland

Paul Higginson, Executive Vice President i 20th Century Fox, åpnet i dag hovedprogrammet på Den norske kinokonferansen. Budskapet var tydelig: Kinoene må ikke være redde for å imøtekomme forandring, og samarbeid er nøkkelen til suksess.

Higginson åpnet dagens konferanse ved å bringe salen igjennom kinohistoriens største utfordringer og milepæler. Kinobransjen har i alle år måttet omstille seg for å imøtekomme nye krav fra forbrukerne.

Det er viktig å se tilbake og huske hvordan kinoen endret seg som følge av hvordan forbrukeren utviklet sine behov. Kun da kan vi arbeide med å fortsatt være sentral for forbrukeren i fremtiden.

Higginson beskriver at vi helt siden kinoens fødsel har arbeidet med å tilpasse oss. Stillbildet til bevegelsesbildet, stumfilm til lydfilm, svart/hvit til farger og 2D til 3D. Cinemascope var et grep for å imøtekomme TV-apparatet og nå utprøves muligheter med “virtual reality”. På lerretet ser vi eksempler fra ulike eksperimenter som har blitt gjort i en kinosal fra boblebadkino til soveromskino hvor setene i salene henholdsvis ble byttet med boblebad og senger som gjestene skulle ligge i mens de så på film.

“Bare stor risiko kan bringe stor suksess” presiserer Higginson, mens han viser til da Fox produserte spillefilmen Cleopatra som er en av de dyreste filmene som noensinne er lagd og brakte selskapet nær konkurs.

Utviklingen vi stadig har sett i kinobransjen kommer utvilsomt å fortsette. Det er viktig å ikke undervurdere innovasjoner. “On demand” har fått en ny betydning med dagens TV, internett, sosiale medier og apple-TV hvor forbrukeren er utålmodig. Han velger selv hva han vil se og når han vil se det. Dette må ses på som en trussel, men det er viktig at kinobransjen følger utviklingen.

3b.jpg 

Kinoens fremtid

“Motion pictures is moving to new hosts”  beskriver Higginson.

Når vi ser på utviklingen i det globale kinobesøket frem til i dag er det ikke tvil om at kino fortsatt er veldig populært og at bransjen generelt gjør det veldig bra. Box office verden over viser at de aller fleste land opplever økte inntekter hvert år. Teknologisk fremgang er nøkkelen. Dette er det ekstraordinære til kinobransjen; en kvalitet på visningen som ingen andre kanaler og platformer kan måle seg med.

Higginson presiserer stadig viktigheten i å imøtekomme utvikling og innovasjoner, og det å ikke la seg skremme av forandring. Å utforske nye muligheter og ikke være skeptisk til utvikling bør være noe enhver person i kinobransjen samtaler om. Et eksempel på en slik utvikling i dag er utprøving av “Virtual reality” i kinosaler.

Tilskuerens appetitt for media gjennom stadig flere flater samtidig øker den globale verdien av mediemarkedet. Men samtidig gjør flerflateforbruket at verdien er spredt og at det stadig er vanskeligere å nå forbrukeren med vår kommunikasjon og tilfredsstille forbrukerens behov med vårt produkt.

På bakgrunn av dette stiller Higgins spørsmålet: Hvordan kan vi nå forbrukeren i dagens marked? Svaret ligger i samarbeid. Markedsføring mot forbrukeren er en enorm utfordring og det er avgjørende at hele bransjen samarbeider med deling av informasjon om forbrukeren. Lagring og tolking av Big data er viktig.

I forbindelse med markedsføring for å imøtekomme forbrukerens omfattende medievaner, presenterer Higginson det han kaller for “3 Key Pillars of Communication Focus for Integrated Campaigns”. Hensikten er å nå forbrukeren med kommunikasjonen på så mange områder som mulig:

  • Tradisjonell markedsføring i aviser, på kino, utendørs osv.
  • Databasebasert markedsføring. Utsendelse av nyhetsbrev og målrettet markedsføring mot personer som vi har innhentet informasjon om.Eksempelvis gjennom fordelsprogram.
  • Sosiale medier- og digital markedsføring.

Avslutningsvis poengterer Higginson at samarbeid er nøkkelen til suksess. Både når det gjelder å iverksette tiltak og kampanjer for å bedre forbrukerens forhold til kino, men også gjennom å utveksle verdifull innsikt i forbrukernes atferd og holdninger.

Slik som Higgins oppsummerer: Samarbeid, omfavn teknologi, innovér bransjen, bedre forståelsen av forbrukeren, utvikle langvarige markedsføringspartnere og vær åpen for nye forretningsmodeller:

 “Only as partners will we thrive.”

Oppsummering

Oppfordringen fra Higginson er at kinobransjen spesielt må gjøre to ting:

1. Imøtekomme utvikling og innovasjoner, og det å ikke la seg skremme av forandring. Å utforske nye muligheter og ikke være skeptisk til utvikling bør være noe enhver person i kinobransjen samtaler om. Streb etter å være innovative.

2. Samarbeid er nøkkelen til suksess. For å være synlige og oppnå størst mulig effekt bør kinoene samarbeide om å iverksette markedsføringstiltak og kampanjer. Alle jobber mot samme mål og effekten av én kampanje, vil gagne flere andre. I tillegg er det viktig å samarbeide gjennom å utveksle verdifull innsikt i forbrukernes atferd og holdninger. I en bransje hvor både teknologi og forbrukernes vaner utvikles i rekordfart, er vi avhengige av å ha best mulig forståelse av hvordan våre kunder tenker og handler.

 

Nyhetsbrev

Få siste nytt og informasjon om kurs og aktiviteter