Annonse
Ivar Thorsvik, Ken Håkegård, Harald Løbak Sæther, Elisabeth Brinch og Frode Soleim

Nettsalg, apper og bransjetjenester

Foto: Sigurd Moe Hetland

I innlegget fra Filmweb startet markedsdirektør, Frode Soleim, med å fortelle om nettsalget av kinobilletter og hvordan det har økt fra 2015 til 2016. Med tall fra de ti største kinoene i Norge ser vi at over 60 % kjøper kinobilletter på nett. Han roser kinoene og beskriver hvordan vi er foran andre land på denne utviklingen.

«Mobilen er den viktigste dingsen for salg av kinobilletter og dette påvirker hvordan vi må bygge tjenestene våre.»

Soleim trekker paralleller til innlegget til Johansen med å sammenligne utviklingen i kinobransjen med Papiravisene. I tillegg viser han at folk også ser mindre på TV. På den andre siden øker streaming og nett-tv, samt sosiale medier.

abc.jpg

«Hvordan skal vi klare å selge flere billetter når mediebildet forandrer seg såpass mye? Vi må tilpasse oss.»

Nå kan man på en del kinoer betale kinobillettene med MobilePay. Bruk av bankkort med bankID, kortnummer osv er for tungvint for publikum. Soleim forklarer at de er i prosess for å implementere dette på kinoer nå. Alle kinoer bør kunne tilby en eller annen form for mobilbetaling, enten det er MobilePay, Vipps eller andre tjenester.

Videre snakket Soleim om markedsføring av kinofilmer i Norge. Slik som flere andre foredragsholdere på konferansen, understreker han viktigheten av å registrere data om våre besøkende. På filmweb.no er det nå slik at data blir lagret om personene som klikker rundt på ulike filmer. Dette brukes til å tilpasse markedsføring for å eksponere forbrukeren kun for de genre som personen har vist interesse for. Denne informasjonen er også viktig for å utvikle informasjonens om legges ut på nettsiden.

Norgesbilletten

Soleim presenterer en kundeundersøkelse som Filmweb nylig har gjennomført. Over 95% forteller at de er fornøyd eller veldig fornøyd med å få kinobilletter i gave. Undersøkelsen viser også at Norgesbilletten bidrar til mersalg av andre billetter i tillegg til at de som mottar Norgesbilletten i stor grad svarer at de bruker billetten på filmer de ellers ikke ville ha gått på kino for å se.

Nå mot jul har Norgesbilletten inngått et samarbeid med Frelsesarmeen. Som julegave til sine ansatte kan bedrifter gi et valgfritt antall Norgesbilletter til Frelsesarmeen som de igjen deler ut til personer som ellers har vanskelig for å komme seg på kino med familien.

ab.jpg

Filmweb 2017

Ken Håkegård overtar mikrofonen og innleder med å avsløre at Filmweb er rett rundt hjørnet med å lansere ny nettsidedesign og mobiltjeneste. I forlengelsen av å selge kinobilletter på internett, som Soleim snakket om, lanseres nå en kinoapplikasjon til smarttelefoner. Dette skal være en rendyrket kinoprogramtjeneste og lanseres allerede i slutten av 2016. Applikasjonen er ikke en Filmweb-app, men en kinoprogram-app.

I demonstrasjonen av applikasjonen, som nå er en betaversjon, fikk salen se hvordan kinoprogrammet for hver enkelt kino i Norge kjapt og oversiktlig kommer opp ved å søke på byen du bor. Applikasjonen gjør det også mulig å enkelt kontakte kinoen via telefon eller e-post. Kartfunksjon er også implementert.

Det viktige i utviklingen av applikasjonen er å gjøre innholdet så enkelt som mulig med så lite støy som mulig. Ved å velge visningen du ønsker å gå på blir du ledet til den aktuelle kinoens nettside for kjøp av billetter.

Filmweb TV

Håkegård forklarer videre i sitt innlegg at Filmweb i periode allerede har satset på videoinnhold på deres nettsider og sosiale medier. Dette vil det bli lagt enda mer foku på i året som kommer. De har allerede ansatt en egen person som skal ha fokus på å produsere innhold av denne typen. Målet er å øke volumet av videoinnslag drastisk ved å blant annet være på locations og snakke med mannen i gata.

Avslutningsvis forteller Håkegård at Filmweb vil ta eierskap rundt norskprodusert innhold om Oscar-utdelingen til neste år. Filmweb skal være på plass i Los Angeles 7-9 dager i forkant av utdelingen og det vil blant annet være en live-sending fra den offisielle norske Oscar-festen under prisutdelingen.

a.jpg

Kinoklubb Norge har nådd målet om 10.000 medlemmer

Elisabeth Brinch, leder i Kinoklubb Norge, gikk rett på sak i sitt innlegg med å avsløre at de nå har nådd målet om 10.000 medlemmer innen utgangen av 2016. Ved å presentere ulike grafer beskrev hun hvordan utviklingen har vært fra oppstart frem til nå og hvilke endringer som har brakt dem mot målet.

«I løpet av 2016 har vi stadig analysert og justert vår strategi for å tilpasse kommunikasjonen mot målgruppen.»

Brinch viser videre til en omfattende annonseringsstrategi som ligger til grunn for medlemsutviklingen. I tillegg presenterer hun en rekke samarbeidspartnere som har hjulpet med å promotere klubben. Blant annet A-kortet med Aftenposten og ukebladene til Egmont.

I tiden fremover forklarer Brinch at de stadig skal tilpasse og forbedre løsninger for innmeldinger og kjøp av billetter. De gjennomfører julekampanje for gavekort og på nyåret blir det høyt fokus på å sikre fornøyelser av abonnenter.

Filmweb er hovedsponsor for Den norske kinokonferansen 2016.

Annonse
Skroll til toppen