Annonse
Corinne Thibaut

Forbruk av kioskvarer på kino

Foto: Sigurd Moe Hetland

«42% of movie-goers do not consume F&B at the cinema in Norway.»

Corinne Thibaut fra Coca-Cola åpnet sitt innlegg med overraskende statistikk. Mye av grunnen for denne lave prosenten er at mange forbrukere fortsatt foretrekker å ta med egen mat og drikke inn i salene.

Thibaut fortsetter med å rette et lys på hvordan forbrukerne stadig utvikler nye trender og forventninger når de kommer på kino. Hun understreker videre at det er viktig at kinoene holder seg oppdatert og forsøker å følge trendene.

Noen trender som florerer rundt om i verden i dag er:

Self-ordering kiosks in cinemas: Dette har blitt en stor suksess i utlandet og grunnen er at kjøpsprosessen blir mer effektiv og det går fortere. Med en gang kjøpet er gjennomført og forbrukeren venter på å motta produktet, opplever ikke forbrukeren at han står i kø lenger. Forbrukeren blir mer tålmodig enn hvis han hadde stått i normal kø. Slike salgsstasjoner har de også begynt å implementere ved salg av brus og popcorn.

Kølinje: I Frankrike har de begynt med én kølinje som går ut til flere kasser slik som XXL. Dette fungerer veldig bra i Frankrike og Thibaut ser ingen grunn til at dette ikke skal kunne være tilfellet i Norge også.

Walk Through Outlets: Når forbrukeren kommer på kino, blir han ufrivilling ledet gjennom kiosken. Dette fungerer veldig bra i forhold til å få personer som i utgangspunktet ikke hadde plan om å kjøpe varer, til å handle. Dette har mange kinoer allerede implementert, for eksempel Nova Kino i Trondheim.

Mobilbetaling: Dette er noe som Norge allerede jobber med å optimalisere og implementere.

”Theatralization”: Jobb med å imponere forbrukeren når han kommer til kinoen. Hvis du vil at forbrukeren skal kjøpe hos deg fremfor hos en konkurrent som selger samme produkt til halv pris, må du jobbe med å imponere forbrukeren. Dette var tydelig implementert i SF-kinoene som Kullander presenterte i sin presentasjon tidligere denne konferansedagen.

Thibaut trekker avslutningsvis paralleller til flybransjen og deres ulike klasser ved flyreiser. Flere kinoer rundt om i verden har begynt å tilby ulike klasser når du går på kino. Ved å kjøpe VIP-billetter, får du tilgang til andre områder på kinoen. Dette utvider i tillegg den totale kinoopplevelsen ved å skape en begivenhet i forkant av visningen.

Annonse
Skroll til toppen