Gå til hovedinnhold
HUGO-prisen
Bransjepris

HUGO-prisen til Sotra

Distributørene hedret SF kino Sotra på den aller første HUGO-prisutdelingen.

På bildet: Agnethe Sophie Buus Jensen, Inger Warendorph, Rolf Øvretveit og Anne Marte Nygaard.

Norske Filmdistributørers Forenings nye HUGO-pris ble delt ut for første gang i går kveld og vinneren av heder og ære, samt 50 000 kr, var Sotra kino.

Prisen er oppkalt etter landets første kinosjef Hugo Hermansen, en svært kreativ og innovativ pioner som i tillegg til å starte flere kinoer var involvert i produksjon og distribusjon.

Årets vinner

Filmsjefenes Forening sto for selve kåringen og prisen ble delt ut av foreningens leder, Anne Marte Nygaard. I begrunnelsen heter det blant annet at "... vinneren ofte gjør det lille ekstra i forbindelse med premierer og spesialvisninger. Uten de store budsjettene, men med gode ideer, initiativ og svært godt samarbeid med lokalmiljøet, har kinoen et jevnt aktivitetsnivå for alle typer film og alle publikumsgrupper."

Marcus.jpg

Visning av "Marcus og Martinus: Sammen om drømmen" på Sotra

Videre trekkes det frem at kinosjefen er en ekte ildsjel, som tør å tenke nytt og satse på de nye ideene, og at de ansattes engasjement er godt synlig, med særlig vekt på en personlig, inkluderende og underholdene tone i sosiale medier. Som Nygaard sa under utdelingen:

"Det er ingen tvil om at denne kinoen vil at det skal være gøy å gå på kino – om det så er i hverdagen, på premierearrangementer eller i de faste familiehelgene."

Hederlig omtale

Tre kinoer til ble også løftet frem med hederlig omtale:

KIMEN kino i Stjørdal
Begrunnelse: På kort tid har kinoen blitt den største i Nord-Trøndelag og passerte i fjor 100.000 besøk. De har et svært imponerende aktivitetsnivå med mye kreativitet. Spesialvisninger og arrangementer som treffer alle publikumsgrupper: barn, unge, skole, voksne og godt voksne.  

FREDRIKSTAD kino
Begrunnelse: Med utallige spesialarrangementer og aktiviteter i foajeen som setter en ny standard for bruk av stasj, så er de i en klasse for seg når det gjelder egen merkevarebygging og direktekommunikasjon med publikum.

ÅS kinoteater
Begrunnelse: Kinoen har nesten dobla besøket fra året før. Kinosjefen har et sterkt personlig engasjement, et bevisst forhold til programmering og har starta noe som heter månedens joker og gjennomførte i tillegg festivalen Framtidsfestivalen i fjor.

Se også: Her er årets Sølvklump-vinnere

 

 

Nyhetsbrev

Få siste nytt og informasjon om kurs og aktiviteter