Gå til hovedinnhold
Rolv Gjestland om LED og tekniske nyvinninger
CinemaCon 2017

Er LED fremtiden?

Rolv Gjestland kaster lys over kinotekniske nyvinninger som LED-skjermer, Virtual Reality og laserprojektorer. 

LAS VEGAS: Vi tok en prat med Rolv Gjestland, Film & Kinos rådgiver i kinoteknikk og design, på CinemaCon for nøste opp i det aller siste på teknologifronten, nærmere bestemt LED-skjermer, VR og laserprojektorer, som har vært de største snakkisene på årets utgave av verdens største kinomesse.

 

- Det er mye buzz rundt LED-skjermer her nede og du har vært på både Sony og Samsungs presentasjoner. Hva synes du?

- Både Sony sitt system og Samsung Cinema Screen gir luminans og kontrast som langt overgår det vi har sett på kino tidligere. Begge benyttes såkalt direct-lit LED-display, der hver piksel er sin egen lyskilde, forklarer Gjestland.

- Sony sin videovegg var ment for å vise hva man kan oppnå med en slik teknologi, mens Samsung hadde satt opp et ca 10 meter bredt system i en kinosal. På dette viste de klipp fra filmer, både med standard luminans, 14 FootLambert, og med 146 FL (10 ganger så mye lys). Det gir helt nye muligheter for å vise detaljer, bedre metning i farger og mye mer. I motsatt ende er skjermen helt svart når det ikke er noe signal. Selv i en moderat opplyst sal er skjermen helt sort. Sammen gir dette en enorm kontrast i bildene.

Se også: Nå kommer LED-kinoskjermer

Piksler.jpg

Bilde: Detalj fra Samsung Cinema Screen som viser pikslene i skjermen. På et 10 m bredt lerret er det 4096 piksler horisontalt (4K oppløsning). Dvs at det er ca én piksel på 2,5 cm.

- Fordi pikslene på panelene er fast, vil bildestørrelsen være gitt av pikseltettheten i et 4K-bilde (se bilde over). Neste størrelse vil være dobbel bredde og høyde. Det vil si 4 systemer satt sammen, men da med 8K oppløsning. Samsung sier de vil komme med noen alternativer med ulik pikseltetthet, slik at man får flere muligheter for valg av bildestørrelse.

- En utfordring er lyden. Man kan selvsagt ikke plassere høyttalerne bak en tett skjerm, så de må monteres over. Men det kan fungere bra, slik har vi sett, bl.a. på SF/NCG sine nye saler. Det er heller ikke så enkelt å vise 3D på en slik skjerm. Aktive briller ser ut til å være den beste løsningen, men de fleste kinoer synes det er for kostbart og arbeidskrevende.

 

- Det vi fikk se på LED-demonstrasjonene var helt overveldende, og jeg sitter i alle fall igjen med en overbevisning på at dette er fremtiden. Spørsmålet er bare når fremtiden kommer, og hvor kostbar den vil bli.

 

- Samsung sier de vil lansere produktet allerede til høsten, muligens november. Men foreløpig vet vi lite om hva prisen vil bli, det eneste som er sikkert er at billig blir det ikke.

 

Sony2.jpg

Bilde: Presentasjon av Sonys LED-skjermer under CinemaCon 2017

- Hvordan sammenligner du de to LED-systemene?

Sony viste sitt med 1000 nits (292 FootLambert) luminans. Det egner seg godt for visning i lyse rom eller utendørs. Samsung har 500 nits som maksimum, og det er mer enn nok i en kinosal. Men jeg vil anta at Sony kan bruke sitt system som grunnlag for å lage en tilsvarende løsning som Samsung.

 

VR.jpg

Bilde: Dreamstime

- Virtual Reality (VR) er en annen snakkis i år. Hva synes du om teknologien? Og har VR en fremtid på kino?

- Det var flere som viste VR systemer på messen, og IMAX har nylig åpnet sin VR-kino i Los Angeles. I de fleste "filmene" kreves det at brukere reagerer på innholdet, for eksempel i form av skyting osv. For meg blir dette mer spill enn kino. Noen systemer har bevegelige stoler, og tar deg med på en reise eller lignende, på samme måte som de gamle "ride"-salene eller i den nye 4DX-salen i Oslo. D-Box sine stoler har fått et nytt marked her.

Se også: VR med IMAX

- Oppløsningen i VR-bildet er langt fra de jeg forventer meg på kino og det sosiale elementet mangler. Men som et supplement til kinoopplevelsen, før eller etter filmen, kan det sikkert fungere.

 

- Over til laserprojektoer: Her har det vært endel diskusjon grunnet de to formatene. Om man skal gå for laser hva bør man gjøre?

- Det er to typer laserprojektorer: Den enkleste baserer seg på én singel blå laser som belyser en fosfor skive og på den måten kan man lage rødt, grønt og blått lys. Det kalles fosforlaser (PhLa). Kvaliteten i dette lyset er omtrent som fra en xenonkolbe, og den eneste fordelen jeg kan se er at den har lengre levetid enn xenonlamper. De brukes derfor mest i små saler som kjører mange forestillinger om dagen. Gjerne mer enn 10 timer pr dag. Mange mener PhLa blir dyrere enn xenonprojektorene, fordi de er så mye mer kostbare å bytte, når det blir nødvendig. Jeg er usikker på om fosforlasere vil bli en reell utfordrer for xenonprojektorene.

Se også: Oppsummering av teknisk seminar under Kinokonferansen 2016

- Den andre typen har tre lasere, en rød, en grønn og en blå, som gir mer lys og bedre farger, og mulighet for større fargerom. Med 3 primærfarger kalles de for 3P laserprojektorer. Noen bruker to av hver farge, med en liten forskjell i bølgelengden for hver av fargene. Det gir 6 primærfarger, eller 6P laser. Christie har kommet med en ny projektor, med innebygget lasergenerator, som de kaller 9P. Det er riktignok ikke 9 primærfarger, men de hevder løsningen gir mindre "speckle", som er av laserprojektorenes problemer.

 

- Kan man hoppe over laser å gå rett på LED?

- Jeg tror det vil ta en stund før "direct view" tar over for projeksjon av bildene, så jeg tror ikke det vil bli noen umiddelbar endring. Det er fortsatt mye laserprojektorene kan gjøre, som skjermene ikke kan, og ennå har vi bare sett små skjermer. Hvis bildestørrelsen økes fra 10 til 14 meter dobles arealet, og dermed vil også prisen skjermene antagelig dobles.

 

- Hva med storformat og 3D-lyd, er det noe nytt her?

- Jeg vil vel heller si at trendene og utviklingen fortsetter.

 

- Mange kinoer usikre på hva de skal investere i. Noen råd?

Jeg tror det beste rådet jeg kan gi er at kinoene blir flinkere til å vedlikeholde anleggene sine og sørge for at de yter optimalt. Sørg for jevnlig service og oppdatering av programvare. Arbeidet med overgang til SMPTE DCP har høy prioritet og Norge er i front ved at vi har testet alle salene. Det gjenstår litt mer testing før vi er helt i mål, men det skal vi ta fatt på om ikke så lenge.

 

- Hva er hovedinntrykket etter årets CinemaCon?

- Jeg har langt fra fått med alt, og må ofre mye av det som er relatert til film. Selvsagt har Samsung Cinema Screen skapt furore, og det er veldig intenst og spennende når slike ting skjer. Bortsett fra det har det vært et år på det jevne, der mye av det som vises og sies er naturlig fortsettelse av det som ble vist og sagt i fjor

 

SE OGSÅ: Oppsummering av Dag 1 og Dag 2 og Dag 3 på CinemaCon

Nyhetsbrev

Få siste nytt og informasjon om kurs og aktiviteter