Annonse
Coca Cola-seminar, CineEuropa 2017

Hva ønsker det unge kinopublikummet?

Panelet besto av Susana Meyer, Head of Media and Entertainment GFK Tyskland, Jan Runge, CEO UNIC og Bill Tishler, V,P Design Cineplex i Canada, og samtalen ble ledet av Corinne Thibaut fra Coca-Cola.

Seminaret begynte med å understreke at man måtte nå de unge. De er alle vokst opp med internett og 12-14 åringene er vokst opp med å kunne ha med seg mobiltelefon overalt, samt å ha alle apper og plattformer tilgjengelig. Disse «Centenniels» har en helt annen erfaring enn oss voksne på flere områder.

58 % av ungdommene frykter fremtiden og er mest opptatt av trygghet og sikkerhet fremover. Ungdommene som har hatt mobiltelefoner hele tiden kan utvikle Nomofobia, angsten for ikke å ha mobilen tilgjenggelig. Et gjennomsnittlig oppmerksomhets-span for en ungdom er på kun 6 sekunder. 

90 % av alle briter er innom Youtube daglig. Pewdipie, det svenske Youtube-fenomenet, har 54 millioner følgere. Alt han gjør sees av over en million. Cola har brukt dette ved å lage Coke-TV, der de knytter til seg lokale Youtube-personligheter i til sammen 5 land til nå.

Nedgang i besøksfrekvens blant de unge

Frekvens i Europa på ungdomsbesøk har sunket i det siste, særlig i aldersgruppen 15-24. 52 % av UNICs medlemsland melder om nedgang. Man må ikke ta besøk for gitt. Mønstre forandres. Nattklubber har for eksempel hatt en stor nedgang de siste årene. Og det finnes nå opplegg der man kan konstruere egne fester (Excuse My Party, og lage skreddersydde sammenkomster.

Les også: Markedsføring mot millennials og generasjon z

SlideCoca.jpg

Tenåringene bør deles inn i alderstrinn for å få et bedre og mer nyansert bilde av hva de ønsker. De ulike gruppene har forskjellig adferd og ulike utfordringer:

12-14 år (iBrains):  Kino er fortsatt veldig aktuelt, det er lettere å gi disse en «wow»-opplevelse.

15-17 år: Viktig å skape gode møteplasser for dem, det sosiale er svært sentralt.

18-25 år: «Convenience» er greia. De vil ikke stå i kø, alt skal være lettvint

I en markedsundersøkelse gjennomført av GFK for Coca-Cola sier ungdommene at de ønsker å oppleve en annen verden –  de søker eskapisme –  og 50 % kombinerer gjerne opplevelsen med en annen aktivitet, som shopping eller spising. Det sosiale er fortsatt viktig, og de vil gjerne ha wifi før filmen begynner, sllik at de kan poste bilder. Men under filmen så ønsker de ikke å bruke mobilen.

Opplevelsen er det sentrale for de unge

Pris er ikke en viktig faktor. Dersom opplevelsen har en verdi, så betaler de. Det er viktig å huske på basisene som må være på plass for en positiv opplevelse: Det skal være rent – man må møte ungdommene med vennlighet – de ønsker komfort, god benplass og god temperatur – ikke kø osv. Og man må nå de unge via alle plattformer, det holder ikke lenger med tradisjonell markedsføring.

Et annet innspilll var at man gjerne må lage seperate områder for ungdommene på kinoen, med egnede steder der de kan være for seg selv. Spesialevents kan fungere bra: rød løper, temakvelder, utkledte kinomedarbeidere, skuespillere, VR, med mer.  De liker også å lage innslag om hva de spiser på sosiale medier. Gi dem gode opplevelser her.

Corinne Thibaut kommer til den norske kinokonferansen i år igjen, for å snakke mer om Coca-Colas strategier i møte med ungdommen.

Annonse
Skroll til toppen