Annonse

Fokus på en optimal opplevelse, god service og gode produkter

Coca-Cola inviterte til sitt vanlige kioskseminar på morgenen onsdag under CineEurope 2017, med tittelen «Unlock Cinema Retail Growth with Disruptive Innovation». Moderator var Corinne Thibaut fra Coca-Cola, og deltakere og innledere var Matthew Bakal, utøvende styreleder og grunnlegger av Atom tickets i Usa, Kevin Styles, som er markedsdirektør i Vue, og Duncan Reynolds, Director of Development og Real Estate i Odeon.

Corinne begynte med å snakke om mulighetene. Av de 80 % som spiser snacks på kino er bare 30 % kjøpt på kinoen. Det er altså et betydelig vekstpotensiale der. Coca-Cola innførte forfriskningsboder på de første kinoene sine. Da serverte man i 20 centiliters flasker og publikum drakk gjerne etter forestillingen. Dette ble senere til Conceccions stand – altså salg av drikke og snacks over disk . Siden 2007 hat det blitt mer og mer selvbetjening, den første var Kinepolis i Belgia, hvor folk loses gjennom kiosken og kan plukke med seg ting underveis. Norge var også tidlig ute med denne utviklingen.

1.jpg

Design, produkter og service

Kevin Styles snakket om sine kinoer i Irland og UK, men spesielt en i Bristol. Han pekte på tre ting som er helt sentralt og som må virke sammen: Design, produkter og service. For å få optimalt salg i kiosken må disse tre størrelsene virke sammen. De har nå i den nydesignede kinoen i Bristol laget billettautomater ved inngangen og har 65 % salg på disse og online. Ideen er at man blir friere til å handle når billettene er ute av veien. De har en ferskvare disk der man kan få varm nachos og annet. Den er lagt til høyre i lokale, da dette er retningen de fleste mennesker snur seg i når de snur seg. Folk leser ikke menyer, så man bruker skjermene til enkle beskjeder på aktuelle tilbud eller kombinasjoner. Det er viktig å ha god avstand mellom de forskjellige standeene på grun av det som heter Flow management. Mange liker å ha god plasss. De introduserte handlekurver som gjør det lettere og ta med seg flere ting, noe som har ført til at folk kjøper flere ting, og de har en enkel express check-out når man skal betale. Vue har følgende prinsipp: Happy Staff, Happy Customer, Happy Boss!

Økt salg gjennom brukervennlig app

Matthew Bakal snakket om suksessen med Atom. De ser ikke på seg selv som et billettselskap, men som et e-commerce selskap. Overgangen til mobile løsninger ser vi overalt. Atom er slik at det fungerer som en personliggjort guide basert på tidligere adferd, ikke ulikt hvordan Amazon og Netflix jobber. Men du får ikke bare råd basert på hva du har sett før. Du har også interaktive elementer der du kan invitere venner, uten nødvendigvis og betale for dem. Du kan også gjennomføre kjøp, både av kinobilletter og av snacks. Da vil de stå klare og vente på deg og du henter de ut av en express kø. Dette for å gjøre ting så enkelt som mulig på alle nivåer av kinoopplevelsen. Andre bransjer gjør det samme. Starbucks i USA selger nå 26% via appen sin. Ved denne tjenesten så øker kiosksalget med 40%, hver betalende kunde kjøper 2,5 gjenstander (typ popcorn, brus, sjokolade) pr kjøp.

 

Optimaliser opplevelsen

Duncan Reynolds i Odeon snakket om hvordan man måtte agere forskjellig i forskjellige markeder og ta lokale hensyn. I NTG for eksempel (SF) har man jo smågodt som en viktig sak. Odeon har derfor et hybridsystem som er tilpasset stedet som driver kinoen. Viktig å ha med de ansatte også. Selv om det er salg online og på apper må de ansatte være med og lære opp de handlende. Alt er viktig: Digital plattform, Layout  og design på kiosken og service.

Annonse
Skroll til toppen