Gå til hovedinnhold
Mari Haugen, Trondheim kino

- Elsker kraften som ligger i filmen

Vi har tatt en prat med Mari Haugen, Trondeim kinos nye film- og markedssjef.

Mari Haugen er 35 år og født og oppvokst i Trondheim. Hun har studert markedsføring og ledelse og jobbet elleve år innen finans, først med markedsføring, kommunikasjon og forretningsutvikling og deretter som banksjef, før hun avsluttet med en periode med kommunikasjon og strategi.

Hun sa opp sin tidligere jobb fordi hun ønsket å jobbe med noe som lå nærmere hjertet, og som konsekvens av det har hun nå tatt over stafettpinnen fra Eli Gjerde som Trondheim kinos film- og markedssjef.

- Hvordan er det med filminteressen din?

- Film er for meg en av flere kunstformer som gjør livet mer interessant. Jeg har det bedre og er bedre når jeg får jevnt påfyll av kultur. Film er lett tilgjengelig og kan derfor konsumeres jevnlig. Jeg lar meg forføre av alle mulige filmer og elsker kraften som ligger i filmen.

- Hvilket forhold har du til kinoen?

- Kinoen er for meg et fristed, dit kan jeg gå sammen med venner, barna mine eller alene. Da legger jeg telefonen i veska  og stenger verden ute i ett par timer. Jeg lar meg underholde, utfordre, fascinere og skremme. Jeg opplever alltid at jeg kommer litt rikere ut etterpå.

mari.jpg

- Hva er ditt beste kinominne?

- Da pappa tok med seg meg og søstrene mine på Prinsen kino, vi så Den lille havfrue. Jeg husker ingenting av filmen, men jeg husker innmari godt at pappa tok oss med på kino, det var stort!

- Hvordan føles de første dagene som film- og markedssjef i Trondheim kino?

- Veldig mange inntrykk og spennende folk å møte. Jeg opplever å bli veldig godt tatt i mot! Det er mye å sette seg inn i så det er litt skrekkblandet fryd, akkurat sånn som det skal være når man starter i ny jobb!

- Hva tenker du er din styrke i ditt nye arbeid? Og hva ønsker du å lære mer om?

- Jeg kommer fra en bransje som har vært gjennom store endringer og som møter nye konkurrenter hele tiden, jeg tenker jeg kan dra nytte av det i de utfordringene vi som kino står ovenfor. Videre har jeg jobbet mye med kundeopplevelser og håper jeg kan overføre denne tankegangen til det beste for publikum. For meg har film «bare» vært interesse og lidenskap frem til nå, så jeg gleder meg veldig til å lære mer om dette.

- Hvilke tanker har du om kinoens posisjon i fremtiden?

- Kinoen blir det vi gjør den til!

 

Nyhetsbrev

Få siste nytt og informasjon om kurs og aktiviteter