Gå til hovedinnhold
KINODRIFT

Håper å feire 100 år med tittelen Årets kino

- Men det viktigste for oss er å lage en best mulig dag for publikum, forteller kinosjefen i Fredrikstad. Vi har tatt en prat om kinoens planer for Den store kinodagen.

Profilfoto: Sigurd Moe Hetland

 

Hvordan har dere tenkt å overgå fjoråret og sikre dere seieren som årets kino nok en gang?

Det hadde vært veldig hyggelig å bli kåret til Årets kino i det samme året som vi fyller 100 år, men det viktigste for oss er å lage en best mulig dag for publikum. Og så hadde det vært gøy å passere 10.000 solgte billetter, det har vi bare klart to ganger før.

Les mer om Den store kinodagen 2017

 

Dere har i igjen valgt å ha døgnåpent og salg av klippekort med 12 klipp. Hvordan er responsen for å delta i maratonen som går igjennom natten?

Det er alltid gøy å se at man har utsolgte forestillinger på klokkeslett som 03.00 og 05.30! Folk er jo ganske gærne, men det har blitt en tradisjon i Fredrikstad å «døgne» på Den Store Kinodagen.

 

Dere lokker med billige klippekort hvis man kjøper tidlig. 400,- før 28. sept, 450,- før 1. nov, og 500,- deretter. Hvilken effekt ser dere at denne prisstrukturen har for salget?

Vi vil gjerne at publikum skal være tidlig ute, og det virker. Rundt 100 kjøpte klippekort før vi hadde sluppet programmet! De visste altså ikke hvilke filmer vi skulle vise, men de var uansett fast bestemt på at de ville se 12 filmer den dagen.

 

I fjor hadde dere blant annet fokus på trafikksikkerhet i forbindelse med Børning 2. Har dere planer om noe spesielt i forbindelse med årets filmer?

Vi fortsetter samarbeidet med Fredrikstad Kommune og deres Trafikksikker kommune-prosjekt, og med Østfold Kollektivtrafikk og Bypakke Nedre Glomma, så trafikksikkerhet og miljøvennlig transport blir tema i år også. Vi får bl.a. besøk av Løveungen, Frøken Kanin og Elias. Politiet kommer, man kan teste el-sykler, mm.

 

Hvordan går dere frem for å markedsføre Den store kinodagen i Fredrikstad? Noen samarbeidspartnere?

De nevnte samarbeidspartnerne har markedsført veldig mye for oss. Det har gått ut informasjon til alle barnehager, til alle 4.-7. klassinger, de har hatt store avisannonser, nettkampanjer og reklame inne og utenpå busser. For vår del er alt som trengs å markedsføre de filmene som ikke allerede er utsolgt.

 

Dere hadde over 10.000 besøkende i fjor, hva er årets besøksmål?

Siden vi fyller 100 år, og 100 x 100 blir 10.000, hadde det vært gøy å nå det tallet i år også, men vi gråter ikke over 8.000 eller 9.000 besøk heller, det er også gode tall.

 

Den store kinodagen går av stabelen lørdag 4. november.

Oppdatert bildemateriell finner dere på mediaserveren.

Nyhetsbrev

Få siste nytt og informasjon om kurs og aktiviteter