Gå til hovedinnhold

#kinoprat med Jan Tore Kristiansen

Vi har tatt en #kinoprat med sjefen i CAPA, Jan Tore Kristiansen. Her får vi høre om hans kinominner, tanker om fremtidens kino og den ultimate kinoopplevelsen.

NAVN: Jan Tore Kristiansen
STILLING: CEO, CAPA Kinoreklame AS
FARTSTID I BRANSJEN: 3,5 år - så jeg er fortsatt under opplæring.
FAVORITTFILM: Favorittfilm er mye vanskeligere å svare på. Kan jeg få lov å svare et lite knippe så blir det:

- "Gudfaren 1"

- "Blues Brothers"

- "Black Mass"

- Men størst inntrykk i nyere tid, sånn som blir sittende igjen i kroppen lenge, var å se "Hva vil folk si" i Haugesund i fjor, med intro fra Iram Haq. Det var sterk opplevelse.

1. Hva er ditt beste kinominne?

Oj, det er så mange at det er vanskelig å velge. Men jeg husker jo spesielt godt at vi var veldig spente hver gang det kom en ny James Bond film og man fortsatt ikke var helt gammel nok til å komme inn. Vi dro på Colosseum i håp om å slippe forbi vakten uten å bli spurt om alder. Og det klarte vi :)

2. Hva kjennetegner den ultimate kinoopplevelsen for deg?

Kino er en sosial arena, og det betyr at man går sammen med folk man er glad i - enten det er barna, venner eller kjæreste. Rammen rundt, med smågodt / popcorn og alt som hører med er også viktig. Og så er jeg såpass nerd at reklamen er en viktig del av helheten for meg. Gode reklamefilmer som utnytter det store lerretet er alltid en glede å se på. At setene er gode, at man kan bestille billett i appen vår - sømløst og problemfritt - at lerret/bilde og lyd er optimalt - Ja, det er også selvsagt veldig viktig det også. Og så må jo selve filmen levere litt bedre enn det man tenkte på forhånd da.

3. Hvordan tror du fremtidens kino ser ut?

Jeg tror fremtidens kino ligner mistenkelig på den kinoen vi ser i dag. Selvsagt kan det gjøres en del på produktutvikling, men først og fremst handler kino om å gjøre noe sosialt i en hyggelig setting. Det er grunnproduktet og jeg tror ikke vi skal «tukle» for mye med det.

Teknologi kommer til å gjøre det enklere å finne frem til riktig film basert på mine preferanser, få inspirasjon til å se flere filmer, følge med på hva venner ser på osv - samt like og dele opplevelser i sosiale medier. Her tror jeg det er mye å hente for kinoene, og heldigvis jobbes det mye med dette nå.

Nyhetsbrev

Få siste nytt og informasjon om kurs og aktiviteter