Gå til hovedinnhold

#kinoprat med Harald L. Sæther

I denne ukens #kinoprat, har vi snakket med administrerende direktør i Filmweb, Harald L. Sæther. Her får vi høre om hans kinominner, tanker om fremtidens kino og den ultimate kinoopplevelsen.

NAVN: Harald L. Sæther
STILLING: Adm.dir i Filmweb
FARTSTID I BRANSJEN: 13 år
FAVORITTFILM: Scarface

1. Hva er ditt beste kinominne?

Jeg skulle se Midnight express på Strømmen kino, og forventningene var skyhøye. Jeg hadde lest boken i forkant om Bill Hayes, en amerikansk college student på slutten av 70-tallet, som ble tatt på flyplassen for å smugle narkotika ut av Tyrkia. Boken var utrolig spennende og jeg var veldig i tvil om filmen ville klare å gjenfortelle og rettferdiggjøre leseropplevelsen. Man sier jo alltid at "boken var bedre enn filmen", men der satt jeg trollbundet fra første til siste minutt!

2. Hva kjennetegner den ultimate kinoopplevelsen for deg?

Den gode kinoopplevelsen er så mye mer enn det som skjer på lerretet! Den sosiale rammen rundt kinobesøket er vel så viktig. Vi sitter på Filmweb.no og ser trailere mens vi diskuterer på Messenger hva vi vil se. Vi sammenligner hverandres Watchlist, sjekker terninger og leser om filmene. Vi diskuterer hvilken kino og i hvilken sal vi ønsker å se filmen. Blir det de deilige stolene og den avslappede stemningen på Gimle, den intense opplevelsen på 4DX på Ringen kino, eller blir det det ypperste som finnes av lyd og bilde på nybygde ODEON Storo? Vi treffes i god tid før filmen begynner og bygger opp forventningene enda mer. Vi kjøper litt mer kinogodt enn planlagt og har glemt 3D-brillene hjemme og må kjøpe nye. I etterkant av filmen kan vi gjerne ta en pils og diskutere det vi har sett, før vi logger oss inn på Filmweb og gir filmen en veloverveid rating. En skikkelig helaften!

3. Hvordan tror du fremtidens kino ser ut?

Den teknologiske utviklingen i kinobransjen har vært enorm de siste 10 årene, fra digitaliseringen av alle kinoene i Norge, og frem til innmarsjen av 4DX, IMAX, D-BOX osv. I tillegg blir brukerne mer og mer digitale. Vi ser blant kinoene som vi leverer webtjenester til, at opp mot 80% nå kjøper kinobilletter på internett, fremfor i kinokiosken. Det er ikke tvil om at utviklingen har styrket, og vil fortsette å styrke kinoens posisjon overfor konkurrerende underholdningstilbud. Men jeg tror den store endringen vi kommer til å se, ligger i den utvidede kinoopplevelsen. Det blir stadig mer populært med spesialarrangementer som Ladies Night, barnedager med ansiktsmaling og quiz, premierekvelder hvor kinoen forvandles til filmens tema og både gjester og ansatte kler seg ut, osv. I tillegg ser vi at å aktivere gjestene med Kinospill har blitt en suksess. Jeg er sikker på at det ligger stort potensiale i å utvide rammene ved kinoopplevelsen, spesielt med tiltak som styrker det sosiale aspektet. Her er det bare kreativiteten som setter grenser.

Nyhetsbrev

Få siste nytt og informasjon om kurs og aktiviteter