Gå til hovedinnhold
CINEEUROPE

Coca-Cola seminaret - paneldebatt

Coca-Cola har vært sponsor og partner for kinobransjen og CineEurope i de 26 årene de har eksistert. De er kjent for å ha svært gode seminarer, og 2018 var intet unntak.

De har også støttet kinobransjen i Norge, både gjennom Location og senere Film & Kino. Barry Jones holdt gode seminarer i Amsterdam, og de senere årene har vår venn Corinne Thibaut (gjenganger på Den norske kinokonferansen) holdt seminarene. Hun er for tiden på en «sabbatical», men er tilbake til kinokonferansen i November.

Not all that Glitters is Gold

I år var temaet HR med tittelen; Not all that Glitters is Gold. Moderator var Oliver Delaney fra Coca-Cola Company og i panelet satt Kam Dosanjh, Director of Operations Vue International. Dee Vassili, Executive Director Vue HR og Adam West, Head of Marketing, Satalia.

Delaney begynte med den gamle frasen; Movies drive traffic, experience drives frequency og people give experience. Denne gjelder enda men også andre ting må legges til. Viktigere for arbeidsgivere i dag å tiltrekke seg arbeidskraft. I dag er ikke arbeidsplassen din usynlig, men kundene kan se deg. Viktig og drive etisk og forsvarlig med en god politikk. Et eksempel som ble trukket fram var kjeden Pret-a-Manger som ble oppkjøpt av en ny eier og ga alle ansatte 10 000 kroner i bonus. I dag kan misfornøyde ansatte nå tusenvis av folk gjennom sosiale medier. Helt nødvendig å ivareta disse.

Dee Vassili begynte å snakke om HR. Engasjerte medarbeidere skaper god business, mens lite motiverte kan virke ødeleggende. I 2025 vil 75% av arbeidsstokken være vokst opp med digitalt liv. Samtidig vil fem forskjellige generasjoner være på arbeidsmarkedet sammen. Stor utfordring. Når man jobber med HR må man tenke på arkitektur og utforming på lokalene, miljøet og adferd hos de ansatte. Viktig og velge riktige folk og samtidig passe på at andre bedrifter ikke stjeler de gode ansatte.

Hr burde vært kalt «people Operations» mener Dosanjh. Fornøyde ansatte gir bedre resultater. Han er ansvarlig for ansatte på Vue kinoene. Finn og utvikle de beste talentene. Gi belønning om rollen hennes er komplisert. Skap kultur og strategi og bygg lag som vinner. Skap muligheter internt slik at de ansatte kan vokse, gå fremover i selskapet. Det skaper lojalitet og mindre turnover. Organisasjonsmodellen er viktig, samt å dele målene. Ha fokus på folk, salg, kvalitet og profitt.

Vue har laget en modell for å identifisere problemene og er tydelige på hvordan man kan øke lønn ved å få roller som er mer kompliserte. Man vil ha det gøy på jobb, noe som styrker kulturen. Viktig å finne å dyrke gode talenter. De har gått fra å ansette 10% fra egne rekker til å ansette 90% fra egne rekker. Etter at de begynte med programmet har de hatt en profittøkning på 17%.

Evoluton of ways of working

Adam West jobber i teknologiselskapet Satalia. Folk i selskapet jobber hvor som helst. De har ansatte over hele Europa. De jobber også når som helst. Ingen fast arbeidstid. Bestemmer selv når de skal jobbe. Ingen avtalt lønn. De ansatte stemmer på hva hver enkelt fortjener å ha i lønn. Stemmingen er vektet slik at de som jobber tett sammen med noen har mer og si enn de som er fjernt fra vedkommende.

Viktig å få inn data, lage deskriptive analyser, ta beslutninger basert på datainnhenting –allokere ressurser. Og gjøre prediktive analyser i etterkant basert på dataene. Å skape adaptiv adferd etter denne inputen er veldig viktig. I fremtiden vil teknologi og folk bety like mye. Han foreslo for kinoene å automatisere der man kan, for så å investere i mennesker med det man sparer.

Nyhetsbrev

Få siste nytt og informasjon om kurs og aktiviteter