Annonse

Gaming og E-sport på kino

Seminaret ble moderert av vår gode venn Jan Runge og panelistene var James Dobbin fra Event Cinema, Howard Kiedaisch fra MediaMation, Victor Levy, Eclair game og Michelle Stevens fra Cineevents.

Seminaret som ble holdt på gulvet i messehallen handlet altså om Gaming. En virksomhet i stor vekst. Dobbins snakket om deres virksomhet. De har Gaming på kinoene i USA, men kun tilskuere i UK. Sist viste spill-event hadde 120 millioner som så det online. Det er svært. Får man bare 1% inn på kino så gjør man det bra, men en utfordring at det er gratis å se på dette online.

Gaming2.jpg 

Michelle Stevens fokuserte på at fansen som vanligvis sitter på gutterommet, elsker at de kan nyte sporten sammen. Lyd og bilde er naturligvis viktig, slik at de kan høre «sniperskuddene». I Katowicze i Polen var det en stor turnering over en hel helg, hele 173 000 var innom dette arrangementet den helgen. De er også fornøyde med å møte andre og spise snacks. Det er litt forskjellig hvordan det er med rettighetshavere. Noen av spillene godtar kinovisninger, noen ikke.

Gaming4.jpg 

Victor Levy snakket om Eclairs eget konsept. De bygger organiske spillkonsept. Gjerne for offline spill, konsollbaserte eller pcbaserte. Utfordringen er å få 100 gamere i samme rom.  De viser spillene både på lerretet og direkte online. Man trenger løsninger for å få denne attraktive gruppen (15-25) inn i salene. E-sport er ikke en sport, men mange sporter.

Howard Kiedatch snakket om sitt spillrom på The Chinese theatre i Hollywood som Film & Kino besøkte i april. Der har de 12 spillestasjoner mellom lerretet og første rad. En Game-jockey bak i salen slenger på effekter når det er naturlig. Mye arbeid for en event. Masse merkevarer er interesserte i denne gruppen og man kan potensielt få inn mange sponsorer. 380 millioner spiller på verdensbasis. 40 millioner er kun tilskuere. Kino er en veldig bra arena for dette. Eventcinema fortalte at de nå har fått lov å vise League of Legends.

Gaming3.jpg 

Fakta: Total Revenue på 908 millioner Dollar – opp 38 prosent. Merkevareinvesteringer utgjør 77% av inntektene. 588 events pr. år over hele verden. 5,49 dollar brukt pr gjest på kinoen. Største spill: League of Legends. 60% av gamerne er mellom 25 og 39.

Annonse
Skroll til toppen