Annonse

Reklame på kino

Seminaret ble moderert av Karen Stacey. I panelet satt Francis Cheung fra Publicis media. Hoss Ghonnoule fra Everyman Cinemas, Stefan Kuhlow fra Welscher Werbe og Jean Reddan fra Lloyds bank. Dette var merkelig nok første gang reklamefilm har vært tema for konferansen.

Stacey begynte med spørsmålet: Hvorfor er kino bra for annonsører. De siste 10 årene har kinobesøket vært stabilt. Det er 16 ukers kinovindu. I forhold til merkevaresikkerhet så er dette veldig bra og kino har en høy påvirkningsevne på publikum. Reklamefilm på kino er 8 ganger mer effektivt enn på tv. Man vet hvem som går på kino og man kan derfor nå de man vil. I tillegg gir box office dataene oss transparency/gjennomsiktighet. «What you see is what you get» for annonsørene.

Deretter skulle panelistene vise hvilke reklamefilmer/stunt på kino de mente hadde gått spesielt bra. Dette er det ikke spesielt mye å si om bortsett fra at noen av stuntene var interaktive i kinosalen, man f.eks på slutten av en film gjorde noe. I England var det liksom strømstans i kinosalen og noen figurer skulle opplyse om gas og elektrisitet. I Tyskland hadde man hengt på en tag på slutten av IT der det sto noe skummelt før Burger King-logoen kom på.

Kuhlow snakket om at man hadde doblet inntektene når man ba om faktiske kinotall fra kinoene og kommuniserte disse til kundene. Han mente også at kinoene måtte bli mer digitale og fleksible for å kunne konkurre om markedskronene på nettet. På sikt bør man hente ut data når kunden kjøper eller booker en billett. Lloyds har hatt et skifte i kreativ strategi og har begynt å bruke kinoene igjen. Deres reklamefilmer dreier rundt følelser og de har tatt tilbake den gamle logoen som er en svart hest. De knyttet reklamefilmene sine opp mot enkeltfilmer som er veldig britiske: Den siste James Bond, Dunkirk og The Darkest Hour. Strategien har gitt høy Brand Awareness for Lloyds.

 

Annonse
Skroll til toppen