Annonse

Den norske kinokonferansen

Grunnkurs for kinosjefer og seminar for teknisk personale på kinoene
Mandag 18. november startet konferanseuken med grunnkurs for kinosjefer og seminar for teknisk personal på kinoene.

De 25 deltakerne på grunnkurset fikk kunnskap om temaer som Film & Kinos virke og støtteordninger, lovverk, konsesjonsbehandling, filmleieavtaler og digital kinohverdag med distribusjon, booking, markedsføring og rapportering. Det var foredragsholdere fra Film & Kino, Nils Tveten fra Filmweb, Ove Watne fra Medietilsynet, Guttorm Petterson og Simen Rognerud fra filmbyråene og kinosjefene Morten Haagensen og Eli Røthe fra henholdsvis Oppdal og Verdal.

På det tekniske seminaret var det drøyt 75 deltakere og forelesere til stede. Programmet bar litt preg av at anbudene på NOC-tjenester ennå pågikk, og det begrenset mulighetene for å diskutere med leverandørene. Begge de norske kinotekniske leverandørene, UCS og Videvox, ble likevel gitt tid til å snakke om sine fremtidsvisjoner, innenfor begrensede rammer. Barco ble invitert for å presentere laserprojeksjon og deres Auro 3D lyd system. Planen var å få demonstrert begge deler, men blant annet kostnadene ble for høye for å få det til (dessverre). De sendte i stedet sin ekspert på Laserprojektorer, Goran Stojmenovik (BE), og utvikleren av Auro3D, Brian Claypool (USA), som presenterte temaene fra et teknisk perspektiv. Dolby Atmos var nylig installert i Nova1, og Dolby sendte to av sine sentrale medarbeidere, Stuart Bowling (utviklingssjef, USA) og Tom Dodgson (salgssjef, UK) for å gi en teknisk presentasjon med demo. Rolv Gjestland holdt et innlegg om hva som skjer på det kinotekniske området ute i verden. Formen på seminaret var ny, og selv om noe må endres, kan det være en god løsning å arrangere det tekniske seminaret i tilknytning til kinokonferansen fremtiden.

Mandag kveld var det felles middag på Restaurant Tastings og kursene fortsatte frem til lunsj tirsdag.

Den norske kinokonferansen 2013
Etter lunsj tirsdag 19. november ønsket avdelingsdirektør Jørgen Stensland i Film & Kino velkommen til tre dager med Den norske kinokonferansen 2013. Han introduserte konferansens første taler, Phil Clapp, som er leder for den europeiske kinoorganisasjonen UNIC. Han snakket om status for europeisk kino med utfordringer og muligheter.

Deretter hørte vi John Tønnes fra Nordisk Film Cinemas og Ivar Halstvedt på vegne av Nordic Cinema Group om det nordiske kinomarkedet. Tønnes tror på færre og større kinoaktører, men mener at lokal ledelse er viktig. Kino er lokal virksomhet. Halstvedt snakket blant annet om viktigheten av kino som lanseringsvindu.

Film & Kinos rådgiver i statistikk og analyse, Ingar Johansen, hadde sammenlignet kinoårene fra 2004 til 2013 per oktober og viste tall og profiler for kinoens konkurrenter, DVD/BD og VOD.

Jostein Ryssevik og Malin Dahle fra Ideas2evidence skulle holdt dagens siste foredrag om økonomiske ringvirkninger av kinodrift basert på en undersøkelse gjort for Bergen, men ble dessverre forsinket med fly. I stedet stilte Bergen kinos Elisabeth Halvorsen og Jørgen Stensland fra Film & Kino. Bergen kino er både en del av underholdningsindustrien og et viktig kulturtilbud. Bergen kinos satsinger de siste ti årene har uten tvil styrket sistnevnte, med flere filmer med høy kunstnerisk kvalitet, BIFF og direkteoverførte operaoppsetninger.

Onsdagens program startet med presentasjoner fra Barco om laserprojeksjon, Auro 3D og fra Dolby om deres Atmos system, begge med vekt på opplevelse og kostnader. Etter lunsj hørte vi Corinne Thibaut fra Coca-Cola snakke om hvordan øke kioskinntjeningen i et utfordrende marked. Kiosken må tilby verdi i forhold til pris, og ta alvorlig at unge kinogjengere er prisbevisste og synes kinogodt er dyrt.

Kinodirektør Arild Kalkvik og økonomidirektør Per Magne Reitbakken hos vertskinoen Trondheim fortalte om sin satsning på «Ren underholdning» og veien til miljøsertifisering av kinoen.

Deretter hørte vi Tommy Wikmark fra Flavo og Bjørn Lianes og Christian Heger fra Location fortelle om sine respektive nyheter før det var tid for prisutdeling. Prisene var initiert av og ble delt ut fra prosjektet FREMTIDENS KINO, innstiftet av Location, og stemt frem av norske kinosjefer. I Kategori 1 dreide det seg om en aktør som har bidratt til fornyelse, fellesskap og gitt bransjen et løft. Netcom, Unique Cinema Systems og Film & Kino var nominerte, og kinosjefene ga prisen til sin egen organisasjon, Film & Kino. Lene Løken mottok prisen som ble overrakt av skuespiller Kristofer Hivju. I Kategori 2 dreide det seg om en aktør som med innovative og uredde grep har bidratt til vekst i kinobesøket. De nominerte var Nordisk Film Distribusjon, Kinomagasinet og Sundlings. Simon Kvame mottok prisen på vegne av Nordisk Film Distribusjon, som vant fordi de valgte å lytte til kinoene i diskusjonen om premieredato for Pelle Politibil.

Onsdag kveld inviterte Location til 15-årsjubileum og festkveld på Dokkhuset med underholdning, mat og drikke.

Nettopp festlighetene kvelden før gjorde torsdagens første taler et poeng av, med illustrasjoner fra Hangover-filmene og en viss overraskelse over at det faktisk hadde møtt frem en rekke tilhørere. Mark de Quervain fra Action Marketing Works Ltd snakket om kinoens utfordringer og kom med eksempler og løsninger. Som for eksempel; hva med å la publikum bestemme en reprisevisning/klassiker/alternativt innhold og la dem markedsføre arrangementet til nok billetter er solgt?

Frode Soleim fra Filmweb snakket om nye distribusjonskanaler og målgrupper for kinoene, spesielt med tanke på markedet for gavekortsalg der det ligger et stort potensiale.

Sveinung Golimo og John M. Jacobsen snakket om lanseringen av den kommende filmen Børning i sosiale medier og dro inn erfaringer fra Trolljegeren.

Dag Inge Fjeld fra BTF Innsikt fortalte oss «Sannheten om dine sosiale kunder» og startet med å sitere Ida Aalen «Livet blir reflektert og forsterket i sosiale medier». Høykonsumentene av kino er også høykonsumenter av tv-serier, og utfordringen er når kvaliteten på Hollywoods oppfølgerfilmer går ned mens tv-seriene setter ny kreativ standard.

Som avslutningen på Den norske kinokonferansen 2013 kom motivator Egil Søby på scenen, og teknikerne på Trondheim kino rigget opp overheadmaskin og flip-over. Søby snakket entusiastisk om motivasjon, inspirasjon, begeistring og lederskap. Om det kun er én ting dere sitter igjen med etter dette foredraget, håper vi det er de fire bokstavene vi alle har i pannen; MMFI (Make Me Feel Important). Som medmenneske, som medarbeider og som kunde og publikum.

Kurs i bruk av sosiale medier
Dagene i Trondheim ble for 11 kinosjefer og kinomedarbeidere avsluttet på Prinsen kino for et tre-timers kurs i bruk av sosiale medier. Dette var det femte kurset denne høsten. Film & Kinos Monique Sjøberg holdt kurset som også inkluderte et 30 minutters foredrag av kommunikasjonsrådgiver og kinosjef i Kolvereid, Øyvind Nordstrand.

Søk opp #kinokonf13 på Twitter og instagram for tweets og bilder fra konferansen. Se også Kinomagasinets dekning av konferansen på http://www.kinomagasinet.no/.

Evalueringsskjemaet vi sendte ut etter konferansen viser at 95,3 prosent av deltakerne er «svært tilfreds» eller «tilfreds» med Den norske kinokonferansen. Vi har også fått en rekke konstruktive tilbakemeldinger og innspill som vi tar med oss i arbeidet videre.

 

Alle foto: Sigurd Moe Hetland

Annonse
Skroll til toppen