Annonse
Sogndal Kino ble Årets kino i klassen liten kino. Foto: Sigurd Moe Hetland.

Prisdryss i kinobransjen

Prisen på kr 10 000 deles ut av Film & Kino, og begrunnelsen for tildellingen av hederen «Årets kino» er basert på innsats og resultater på Den store kinodagen. I år var det nesten 180 000 solgte billetter på kinoene over hele landet. Det resulterte i det nest beste besøket som er målt.

I juryarbeidet er det lagt størst vekt på aktiviteter som underbygger kinoopplevelsen, tiltak som skaper engasjement og eierskap både blant de ansatte og hos publikum samt tiltak som viser kinoens viktige plass i lokalmiljøet. Videre er det sett positivt på samarbeid med andre aktører, aktiviteter som trekker nye publikumsgrupper samtidig som de faste tas godt vare på samt markedsføring av kommende filmer på en dag hvor mange kinoer drar inn en ukes besøk på en enkelt dag.

Begrunnelsene
Fredrikstad kino har igjen fått et godt grep om førsteplassen. Kinoen har jobbet godt med involvering og har kommunisert med publikum på Facebook hele høsten og hatt DSK som tema på personalmøter i hele 2014. Stort fokus på forhåndssalg av billetter, aktiviteter knyttet til filmene, og godt samarbeid med lokale aktører både på kultur- og idrettssiden og næringslivet. To av juryens favorittaktiviteter: Tatoveringsstudio i foajeen hvor to vinnere vant frikort og et livslangt forhold i blekk med kinoen, og oppmerksomhet til lokale filmskapere med premierevisninger av lokal langfilm og kortfilm, begge med stor ståhei og regissør og skuespillere til stede.

Edda Kino Haugesund har som målsetting å nå ut til alle aldersgrupper med filmene, samt å ha aktiviteter som alle kan brynes seg på gjennom dagen og kvelden. De har stort fokus på å markedsføre kommende filmer og egne tjenester, og er utrolig flinke til å knytte aktiviteter opp mot aktuelle filmer. De var nok hakket vassere i fjor, men fortsatt best i klassen. Juryens favoritter var bokstroll-limbo og bueskytingskonkurranse med Hunger Games-tema.

Sogndal kino gutsa på med film, 34 filmvisninger på 24 timer, og lagde stor fest for publikum og ansatte. De hadde i år et utvidet samarbeid med nabo Amfi Sogningen storsenter og fikk markedsføre dagen i alle de 60 butikkene og på 37 plakattavler på senteret. De kunne nok slått besøksrekorden ved å sette opp flere visninger av Karsten & Petras vidunderlige jul, men valgte å spare besøket til premieren. Juryens favorittaktiviteter var ansiktsmalingen der man blant annet kunne velge å bli malt som kulturhussjef Dagfinn Rude Johannessen, og samarbeidet med kjøpesenteret om plakater, program og sms til alle kundene.

Juryen har i år bestått av Vegard Urke fra Nordisk Film Distribusjon, Lene Hjertøy fra Disney samt Monique Sjøberg og Tonje Hardersen fra Film & Kino.

Produsentforeningens hederspris til Levanger kino
Levanger kino ved Tor Wibe ble tildelt Produsentforeningens hederspris for sitt arbeid med filmen Børning. Prisen er et grafisk trykk, heder og ære.

Annonse
Skroll til toppen