Annonse

Anime – mer enn Ghibli

30. januar er det duket for animasjonseventyret Big Hero 6, den første Disney-filmen basert på en Marvel-tegneserie. Historien utspiller seg i San Fransokyo og introduserer oss for et spesielt vennskapsbånd mellom den oppblåsbare roboten Baymax og tenåringsgeniet Hiro Hamada. Filmskaperne har åpenlyst hentet inspirasjon fra japansk kultur og spesielt anime.

Anime brukes ofte som et samlebegrep på tegnefilmer fra Japan og er nært knyttet til manga som er japansk for tegneserie. Anime omfatter både TV-serier og helaftens filmer, og rommer sjangere som action, barnefortellinger, komedie, drama, erotikk (hentai), okkult/horror og science fiction.

Anime utgjør en viktig del av japansk kultur og er blitt ekstremt populært utenfor landets grenser, dog mest som et undergrunnsfenomen. Her i Norge fikk anime et lite gjennomslag blant de bredere masser etter at Chihiro og heksene kom på kino. Men anime er mye mer enn bare Studio Ghibli,  og Skolekinonytt har plukket ut et knippe filmer som understreker hvorfor Japan ligger lysår foran USA på animasjonsfronten.

Akira (1988)
Regi: Katsuhiro Ôtomo

Hva passer vel bedre enn å starte med filmen som banet vei for bølgen av japansk anime i vesten på 1990-tallet. Akira utspiller seg i et postapokalyptisk Neo-Tokyo i 2019 hvor unge rebeller, enkelte med overnaturlige evner, kjemper for å overleve. De tvinges inn i et overjordisk komplott hvor den mystiske skikkelsen Akira spiller en sentral rolle. Filmen er for lengst blitt en klassiker med kultstatus innen science fiction-sjangeren.
 

Ghost in the Shell (1995)
Regi: Mamoru Oshii

Banebrytende Ghost in the Shell har inspirert en rekke filmskapere og hylles av blant annet James Cameron, Steven Spielberg og Wachowski-søsknene. Filmen kombinerer i beste cyberpunk-stil gnistrende visuell kreativitet med et kritisk blikk på en verden som blir stadig mer kontrollert av datateknologi. Nylig kom nyheten om at Scarlett Johansson er klar for hovedrollen som cyborgen Kusanagi i DreamWorks’ live action-adaptasjon med planlagt premiere i 2017.

Perfect Blue (1997)
Regi: Satoshi Kon

Popsangerinnen Mima Kirigoe ser frem til å slutte i suksess-trioen hun er en del av og starte ny karriere som skuespillerinne. Men snart synker hun inn i en farlig tilstand av paranoide vrangforestillinger når hun oppdager internettsider som beskriver intime detaljer fra hennes liv. Hjelpeløs blir hun vitne til at kolleger trues og drepes av en mystisk forfølger.

Cowboy Bebop (2001)
Regi: Shinichirô Watanabe

Serien Cowboy Bebop følger en gruppe dusørjegere som reiser rundt i verdensrommet med romskipet Bebop for å fange intergalaktiske rømlinger. Serien byr på en salig blanding av italiensk spaghettiwestern, Hong Kong-action og amerikansk jazz fra 30- og 40-tallet. Serien på 26 episoder fikk sitt store gjennombrudd via Cartoon Network i USA. I 2001 slapp Sony Pictures Cowboy Bebop: The Movie, (LINK: https://www.youtube.com/watch?v=aa4z_ey1MS4) også kjent som Cowboy Bebop: Knockin’ on Heaven’s Door, der handlingen legger seg mellom episode 22 og 23.

Metropolis (2001)
Regi: Taro Rin

Nok en dystopisk anime, en solid hyllest til Fritz Langs ekspresjonistiske klassiker fra 1927 og den legendariske tegneren Osamu Tezuka, a.k.a. The Godfather of Manga. Metropolis, løselig basert på Tezukas tegneserie med samme navn fra 1949, tar oss med til byen Metropolis hvor roboter utgjør arbeiderklassen og menneskene har makten. De sosiale spenningene mellom de to fraksjonene er anspent, og plottet utfolder seg når en gutt møter roboten Tima og de havner i all slags trøbbel.

Tokyo Godfathers (2003)
Regi: Satoshi Kon & Shogo Furuya

Tre hjemløse venner – middelaldrende Gin, transvestitten Hana og unge Miyuki – vandrer Tokyo gatelangs rundt juletider på jakt etter mat og varme. Så finner de en baby som de tar vare på over natten. Dagen etter, med utgangspunkt i en nøkkel de fant sammen med barnet, starter de jakten på babyens foreldre. En historie om mirakler, familie, kjærlighet og tilgivelse.

Steamboy (2004)
Regi: Katsuhiro Otomo

Akira-regissør Otomo brukte ni år på å fullføre Steamboy som var historiens dyreste japanske animasjonsfilm da den kom i 2004. Denne gang er handlingen lagt til fortiden, til London og tiden rundt den første verdensutstillingen i 1851. Ray er en 12 år gammel dampmaskin-ingeniør som en dag får tilsendt en kule med uante dampkrefter. Denne må ikke havne i feil hender, men hvem kan Ray stole på?

The Girl Who Leapt Through Time (2006)
Regi: Mamoru Hosada

The Girl Who Leapt Through Time er en slags oppfølger til Yasutaka Tsutsuis roman med samme navn fra 1967. Tenåringsjenta Makoto finner ut at hun har evnen til å hoppe gjennom tid og prøver å bruke sin nyvunne makt til egen fordel. Men snart finner hun ut at å tukle med tiden kan gi ubehagelige følger. Filmen ble den første til å vinne den nyopprettede Animation Award i japanernes svar på Oscar, Japan Academy Prize.

Paprika (2006)
Regi: Satoshi Kon

Paprika tar deg med inn i fantasiens og forestillingenes verden. Filmen handler om en revolusjonerende maskin som gjør det mulig for vitenskapens menn og kvinner å gå inn og registrere en persons drøm. Når den blir stjålet, slår en fryktløs detektiv og en strålende terapeut sine krefter sammen for å finne maskinen igjen – før den kommer i hendene på en «drømmeterrorist».

Wolf Children (2012)
Regi: Mamoru Hosoda

Wolf Children er noe så sjelden som et animert kombinasjon av varulvdrama og oppvekstskildring satt til den japanske landsbygda hvor Hana håper barna, som begge er halvt menneske og halvt ulv, kan leve ut begge sider av seg selv. Bittersøte Wolf Children er en historie om det å være annerledes, om aksept og identitet, og ble hedret med både Sølvspeilet og publikumsprisen under Film fra Sør-festivalen i 2012.

Sjekk ut disse lenkene for mer informasjon om anime:
Anime – Japans hemmelige våpen
Japansk animasjon etter Miyazaki
Early Japanese Animations: The Origins of Anime
Wikipedia: Anime

Annonse
Skroll til toppen