Annonse

Filmopplevelser for 3,4 milliarder

Vi har alltid sett mye film her i landet. Vi ser mye film på kino, vi var på videotoppen og nå ser det ut til at vi ligger godt an til å toppe statistikken også på de nye nettbaserte filmtjenestene. Tall Film & Kino har hentet inn viser at nordmenn i fjor så opp mot 150 millioner filmer og TV-serier via nettbaserte filmtjenester.

Sammen med analysebyrået GfK har Film & Kino gjennomført en undersøkelse av det digitale filmmarkedet. GfK har spurt 1000 norske husholdninger om de bruker de nye filmtjenestene, og hvor mye film de har sett siste måned. Undersøkelsen ble gjort i desember i fjor og februar i år.

De nettbaserte filmtjenestene kan i hovedsak deles i to. Abonnement på en tjeneste der en til en fast månedspris kan se så mye film eller TV-serier en ønsker (SVOD), eller at en betaler for hver film en ser (TVOD). I tillegg kan en også kjøpe og laste ned en film (iTunes).

Nesten halvparten av husholdningen (46 prosent) sier at de har en abonnementsløsning (SVOD). Den største aktøren er Netflix. I undersøkelsen svarer 30 prosent av alle husstandene at de har et Netflix-abonnement. Totalt svarer 55 prosent at de har benyttet en eller flere av de nettbaserte filmtjenestene. Det tilsvarer over en million husholdninger.

Det er de abonnementsbaserte strømmetjenestene (SVOD) som trekker antall filmer opp. Ifølge undersøkelsen utgjør de ca. 90 prosent av forbruket. Brukerne sier at de i snitt ser elleve filmer i måneden. Nå er det ikke sikkert det betyr at alle filmer er sett fullt ut, og det kan være vanskelig å svare presist på et spørsmål om hvor mange filmer en har sett. Men selv om tallene kan være usikre, er det liten tvil om at vi snakker om mye film. Og dette gjelder betalte tjenester. I tillegg kommer ordinær TV, gratis strømming fra NRK-nett og andre samt filmer sett via ulovlige kanaler.

Men ikke alt er spillefilm. I undersøkelsen spurte vi om hvor mange filmer eller TV-serier folk hadde sett, og 1/3 av det som er sett er TV-serier.

Omsetningen i det totale filmmarkedet har ikke økt siden DVD-enes glanstid
Med en million husstander på kundelisten står disse tjenestene for en betydelig omsetning. Vi har estimert den til om lag 1,6 milliarder kroner i 2014. I verdi utgjør SVOD-tjenestene ca. 70 prosent. Tar vi med DVD-er som omsatte for vel 700 millioner kroner og kino på 1,1 milliard (bare kinobilletter), får vi et beløp på vel 3,4 milliarder som nordmenn brukte på kjøp av film og filmopplevelser i 2014. I 2007/08 da hjemmevideoen hadde sin topp, ble solgt og leid ut DVD-er for 2,6 milliarder, og med kino var verdien oppe i 3,4 milliarder. Verdiene som omsettes i dette markedet har derfor ikke endret seg så mye.

Under Aktuelle lenker til høyre på siden ligger det en oversikt over det totale filmmarkedet målt i verdi.

Annonse
Skroll til toppen