Annonse

Få Oscar-favoritter

I fjor rotet festivalen seg bort ved ikke å ha Birdman på programmet, men den inneholdt likevel mange Oscar-favoritter, og i 2013 sto både 12 Years a Slave og Gravity på programmet. I år var det lengre mellom filmene man tror vil vinne en Oscar. Denis Villeneuves Sicario (NF, 25.09) er opplagt en kandidat, men den var også i konkurranse i Cannes og derfor allerede sett av mange. Ridley Scotts The Martian (Fox, 02.10) kommer man selvfølgelig heller ikke utenom, og noen av titlene jeg lister under vil også kunne gjøre seg bemerket i Oscar-sammenheng.

Det var svært mange stipendiater fra norske kinoer i Toronto i år, og de slukte disse to filmene pluss mer – mye mer: Legend (SF, 16.10), Black Mass (SF, 13.11), Burnt (NFD, 13.11), Equals (SF, 13.11), Truth (NFD13.11), The Program (SF, 20.11), Etterskjelv (Mer Filmdistr., 27.11), He Named Me Malala (Fox, 11.12), Youth (NFD, 15.01.16), El Club (ART, jan. -16), Stabukker (ART, jan. -16), The Danish Girl (UIP, 05.02.16), Mustang  (NFD, 12.02.16), Sauls sønn (ART, feb. -16), Trumbo (NFD, 04.03.16), Remember (NFD, 12.03.16), Cemetery of Splendour (Mer Filmdistr., mars -16), The Pearl Button (TDF, mars -16), Phantom Boy (ART, mars -16) og An (ART, juni -16). Norsk Filmdistribusjons High-Rise og Der Staat gegen Fritz Bauer står foreløpig ikke på Filmwebs Kommer-liste, heller ikke Love og Evolution fra Another World Entertainment. I tillegg til de ovennevnte titlene var en rekke filmer som ble vist i Haugesund på programmet i Toronto.

SF kjøpte franske Boomerang og Fidalgo nærmer seg signering av en italiensk film som kun ble vist for utvalgte kjøpere, mens Arthaus og Another World Entertainment jobber med to interessante titler hver fra det offisielle programmet. Det blir også spennende å se om årets irsk/kanadiske publikumsvinner Room får gehør hos en norsk distributør.

Interessante filmer i festivalprogrammet som undertegnede er usikker på om det knytter seg norske rettigheter til, er festivalens åpningsfilm Demolition av Jean-Marc Vallée, Gavin Hoods Eye in the Sky, Hong Sang-soos Right Now, Wrong Then, Michael Moores Where to Invade Next, Tom McCarthys Spotlight, Terence Davies Sunset Song og Charlie Kaufmans og Duke Johnsons stop-motion animerte Anomalisa. Nordisk Film har produsert svært gode Under sandet som deltok i festivalens nye konkurranseprogram «Platform». Den må på norske kinoer! Prisvinner ble den kanadiske dokumentaren Hurt som neppe har noe der å gjøre.

I en atskillig lettere sjanger var Julie Delpys Lolo, og undertegnede må avslutningsvis tilstå at han koste seg med denne hysteriske franske komedien med Delpy selv og Dany Boon i hovedrollene.

Annonse
Skroll til toppen