Gå til hovedinnhold
Skuespiller Viktoria Winge i en scene fra skrekkfilmen Fritt Vilt. Filmen har premiere fredag 13. oktober.

Analyse 2003-2006: Norsk film i møte med publikum

Filmer med regional tilknytning utmerker seg med et høyt regionalt besøk. Likeledes har barnefilmer bredest appell utenfor storbyene, mens kvalitetsfilmer har en relativt høy andel av sine besøk i storbyene.

Dette er noen av hovedpunktene i en analyse av alle norske filmer som er satt opp på kino i perioden 2003-2006. Til sammen hadde 74 norske filmer premiere på kino i dette tidsrommet.

Kinoåret 2003 er foreløpig det beste norske kinoåret siden 1975, da Flåklypa Grand Prix ble lansert. Besøket i 2006 kommer imidlertid på en god andreplass, med norske filmer tilsvarende 16,1 prosent av totalbesøket (1,9 mill besøk). Hele 6 av 20 norske filmer var blant de 20 best besøkte filmene i 2006.

Regional tilknytning gir høyt besøk
Filmer med sterk regional tilknytning som Lang Flate Ballær (Fredrikstad), Vinterkyss (Trysil), Fritt Vilt (Otta, Stavanger, Sandnes), Gymnaslærer Pedersen (Vestfold) og Slipp Jimmy fri (Trøndelag) har hatt betydning for publikumstilslutningen på kinoene i området filmene er spilt inn eller skuespillerne kommer fra. Lang Flate Ballær og Fritt Vilt lå i tillegg som henholdsvis nr 9 og 10 på listen over de mest sette filmene i 2006. Rapporten viser også at regissørens regionale tilknytning påvirker kinobesøket.

I etterkant av analysen har også filmen Kill Buljo markert seg sterkt med en andreplass på topp 20-listen over best besøkte filmer premierehelgen, selv om de fleste filmene i omløp var i bruk lengst nord i landet.

- Undersøkelsen bekrefter det vi lenge har visst, at lokal tilknytning er viktig for publikum. Vi ønsker å se det vi gjenkjenner og har nærhet til, også i film. Dette er en trend som vi ser blir fulgt opp blant annet i Filmmeldingen, som styrker de regionale filmmiljøene. Den regionale tilknytningen gir også nye perspektiver knyttet til digitaliseringen av kinoene. Blant annet gir det spennende muligheter til å vise regionale produksjoner som ikke sendes landsdekkende. Det er også knyttet store forventninger til fremtiden for kulturhusene rundt om i landet når den digitale kinoutviklingen gjør sitt inntog for alvor, sier Lene Løken, administrerende direktør i Film & Kino.

Barnefilmer slår bedre an utenfor storbyene
Av filmer med bredest appell utenfor storbyene finner man en rekke barnefilmer. Suksessen med Olsenbanden jr-filmene er klart størst utenfor de store byene. Dette gjelder også filmer som Pelle Politibil, Gråtass , Pitbullterje, Svein og rotta og Trigger. Det gir seg blant annet utslag i gode besøkstall for Bygdekinoen, som har som målsetting å prioritere barn og unge i valg av film.

- Dette viser hvor viktig det er å opprettholde kulturhusene og de små kinoene i distriktene. Publikum i de store byene har mange tilbud, barn i distriktene har ofte bare kinoen som sitt alternativ, sier Løken.

En barnefilm som imidlertid hadde stor appell i alle deler av landet er Kaptein Sabeltann. Kun fire prosent av det totale besøket fant sted i Kristiansand.

Storbyfilmer
Dokumentarfilmer har ikke like stor interesse for kinopublikummet. Besøket foregår gjerne i de store byene eller i regionen der filmene har tilknytning gjennom tema eller produksjon. Likeledes har filmer som hører til under samlebetegnelsen kvalitetsfilm en relativt høy andel av besøket i storbyene, men også her spiller den regionale tilnærmingen inn.

Analysen er utført av Arild Kalkvik i PriceWaterhouseCoopers, på oppdrag for Norsk Filminstitutt og Film & Kino.

Les hele rapporten her (pdf)

Nyhetsbrev

Få siste nytt og informasjon om kurs og aktiviteter