Annonse
Børning 2

Tidenes norske filmår i emming?

Med en sterk vårsesong og en høst som for alvor har begynt å ta seg opp, ser det ut til at det norske filmåret 2016 blir historisk bra.

Hittil i år har vi hatt over 2,2 millioner besøkende på norske filmer, med oktober som et høydepunkt med 810 263 besøkende og en norskandel på nesten 55 %.

Høstens store norske titler «Konges nei» og «Børning 2» drar fortsatt drar publikum, sammen med nykommer «Supervention 2», og med noen meget lovende stortitler på vei for familiefilmsegmentet, ligger det an til å bli et av de beste norske filmårene i moderne tid publikumsmessig.

Tidligere kulturminister Trond Giske satte i 2007 målet om 25 % norskandel på kino, tilsvarende 3 millioner solgte billetter. Norsk film har vært ganske nær flere ganger, men aldri nådd målet. Er det i 2016 det skal skje?

Sterk vår øker sjansene

I motsetning til de fleste tidligere år har vi hatt en rekke publikumssterke norske filmer på vårparten. Filmer som «Birkebeinerne» (271 338 besøkende), «Mannen fra Snåsa» (168 322) og «Gråtass – gøy på landet» (90 140), i tillegg til «Solan og Ludvig – Herfra til Flåklypa» (med premiere i slutten av 2015, men 198 224  besøkende i 2016), bidrar sterkt til totalen.

4.jpg

Når så «Kongens nei» gjorde en brakpremiere i september med 116 951 besøk i åpningshelgen og «Børning 2» toppet det hele i oktober med en åpningshelg på 119 363, så begynner de for alvor å se spennende ut. Disse to filmene har tilsammen snart dratt 1 million besøkende.

Det knyttes nå store spenning til om julens storsatsninger for familiesegmentet kan dra det hele i land og bidra til en historisk norskandel på 25 % for 2016. «Snekker Andersen og Julenissen» har premiere 11. november og «Dyrene i Hakkebakkeskogen» har premiere 25. desember.

FAKTA: Norskandel på kino:

2000: 6,1 %
2001: 14,9 %
2002: 7,5 %
2003: 18,2 %
2004: 14,9 %
2005: 12,2 %
2006: 16,1 %
2007: 16,4 %
2008: 22,4 %
2009: 20,6 %
2010: 23,2 %
2011: 24,2 %
2012:
17,1 %
2013: 16,8 %
2014: 23,9 %
2015: 17,5 %

 

Annonse
Skroll til toppen