Annonse

Undersøkelser og publikasjoner

Film + kino = sant

Resultatene fra kinoundersøkelsen 2015, som er utført av Ipsos MMI på vegne av Norske Filmdistributørers Forening og bransjeorganisasjonen Film & Kino, viser videre at en årsak til det stabile kinobesøket de siste 30 årene i stor grad er at det å se film på kino handler om mer enn filmen. Det handler om det sosiale elementet – det å gjøre noe hyggelig sammen med andre.

Les hele kinoundersøkelsen her (pdf)

 

Nettbaserte filmtjenester overtar

Sammen med BI har Film & Kino gjennomført en undersøkelse om bruken av online filmtjenester. Dette er en videreføring av undersøkelser BI har gjort tidligere (Digitalt kulturkonsum 2012). I undersøkelsen blir det også spurt om kinobesøk og DVD-kjøp.

Rapport om omfanget av online filmtjenester 2013 (pdf)

 

Kampen om hjemmesitterne

I Film & Kinos store publikumsundersøkelse fra 2009 har man sett på hvordan folk bruker kinoen, holdninger og oppfatninger knyttet til kino og hvilken posisjon kinoen har sammenlignet med andre måter å se film.

Oppsummering av publiumsundersøkelsen her(pdf)

 

Ulovlig fildeling

Undersøkelsen viser at de som driver med ulovlig fildeling også ser mest film i alle kanaler. Prisen på film er ikke avgjørende, men det skal være enkelt å se film. Dette er i tråd med resultatet av tidligere gjennomførte undersøkelser.

Hele undersøkelsen her (pdf)

 

Norsk film i møte med publikum

Filmer med regional tilknytning utmerker seg med et høyt regionalt besøk. Likeledes har barnefilmer bredest appell utenfor storbyene, mens kvalitetsfilmer har en relativt høy andel av sine besøk i storbyene.

Hele analysen tilgjengelig her (pdf)

 

Kino i en DVD-tid

Det finnes en klar sammenheng mellom mellom kjøp / leie av DVD og kinobesøk. Dette kommer fram i undersøkelsen «Kino i en DVD-tid» som ble ble gjennomført i februar 2007 av Synovate MMI på oppdrag fra Film & Kino.

Les hele rapporten her (pdf)

 

Annonse
Skroll til toppen