Annonse

Er det bare Norge som investerer i Dolby Atmos?

David jobber for IHS og har oversikt over teknologi og statistikk på kinoområdet. Også denne dagen skulle brukes til å gjennomgå data. Han begynte med et oversiktsbilde av verden. Her kunne vi se at de gamle markedene i USA og Europa har hatt nedgang i andel av kinobesøk fra 2012 til 2018. De som øker er først og fremst Kina og Asia, men også andre markeder som Sør-Amerika og Afrika er på vei opp. I 2022 vil Asia ha 45% av Box office i verden.

Hancock1.jpg 

Teknologien er i rask utvikling. 3D er fortsatt det største globalt. 17% av verdens lerreter har dette. Særlig i Asia er dette stort. De siste 10 årene har sett mange innovasjoner. For 10-årsiden kom digitalkino, med dette fulgte 3D. Så kom Imax, 4D, Immersive Audio, Immersive seating osv. Mye snakk om disse rundt omkring men fortsatt få som har det. Av de 172 279 lerretene i verden, så er det bare 4400 med immersive audio. Imax som kom på Storo nettopp har bare 1200 saler. 6 Ledscreens rundt omkring i verden. Mange steder har ikke teknologi installert. 41 % av lerretene er i Asia Pacific provinsen. 27 prosent i Usa og 17 % i vest-europa. Av topp ti av de store kinokjedene i verden er 5 fra Kina og 6 fra Asia. En fra Usa, En fra Uk, og to fra Mexico. Størst av alle er Wanda som også er i Norge via AMC/Odeon, med 16 599 lerreter. I Europa er odeon/AMC fortsatt størst. En nummer to og tre er Cineworld og Vue. Når det gjelder bevegelses teknologien så er  Screen X i 138 saler world wide, mens BArco Escape er borte allerede. All den nye teknologien viser at det må lages veldig mange versjoner for distributører.  Over 30 versjoner av en film må lages. Hvis vi ser på kjedene globalt så er Cinemark, AMC og Cinepolis størst i Amerika. Cineworld, Odeon og Vue i Europa og Wanda i Kina. Her vil det måtte bli konsilidering ettterhvert.

Annonse
Skroll til toppen