Annonse

Think Tank 3.0

Anne Thompson fra IndieWire ledet en diskusjon om filmindustriens utfordringer i dag og i fremtiden, med den kjente produsenten Jon Landau («Avatar», «Titanic»), Stacey Snider, sjefen for 20th Century Fox og Mark Zoradi, daglig leder for Cinemark, med fortid i studioene.

De påpekte at det er viktig å lage ulike filmer under ulike brands, tilpasset ulike målgrupper, slik at det blir lettere for publikum å orientere seg. Selv om studioene har etablert et nært forhold til en filmskaper må de akseptere at vedkommende også går til andre, selv om det skulle være konkurrerende plattformer eller formater. Forholdet mellom små og store produksjoner diskuteres og pressen vil gjerne ha det til at mellomfilmene er borte, men det finnes produksjonsselskap som har spesialisert seg på denne type film (som STX og A24). Fox har også hatt sine, som «The Greatest Showman», som bare hadde 19 millioner dollar åpningshelgen, men endte med ca. 175 millioner totalt i USA. «Shape of Water» og «Three Billboards outside Ebbing Missouri» er to andre filmer som kan regnes som mellomfilmer, men har oppnådd stor suksess og vunnet priser.

Fox tar gjerne en evaluering av synopsis til filmer før de settes i produksjon mot bestemte målgrupper. Stacey Snider mente de for sent har sett viktigheten av å forstå kundene og lære hvordan de kan bruke data, i samarbeid med kinoene. Det foregår en konsolidering i kinobransjen, men det er fortsatt variasjoner i størrelse og profil og viktig at den lokale kinoen føles relevant. I dag er det lettere å personifisere data for å kunne gi info og tilbud som kan bringe folk tilbake til kinoene, igjen og igjen.

Jon-Landau.jpg 

Jon Landau var skeptisk til å lage film basert på data-analyser og markedsundersøkelser. Han mente man må stole på magefølelsen for å lage film som kan flytte grenser og appelere på nye måter til publikum. Kinoene må også kunne se forbi dataene og være åpne for at alt ikke er forutsigbart, selv om man har omfattende data tilgjengelig. Landau mente at man ikke lenger bare lager film for det amerikanske markedet, men i større grad for et verdensmarked, der variasjon i tema og sjanger er viktig, så vel som å finne historier fra ulike kulturer.
Ny teknologi gir nye muligheter, men alt starter med historiene. For filmmakerne er det viktig at kinoene legger til rette for best mulig visningsforhold, noe som starter allerede med billettsalg, kvalitet på stolene og til slutt skal gi best mulig lyd og presentasjon av filmene på lerretet. «Jeg så en film» må bli til «jeg opplevde en film». Det er filmmakernes oppgave å oppdra publikum og utvikle opplevelsen slik at grensene flyttes. Ikke ved revolusjon, men ved evolusjon. Teknologien gir muligheter man ikke har i hjemmemarkedet. Zoradi var enig i at her snakker de samme språk.

Hvordan kvinner skal få nok selvtillit til å lage sine filmer ble et tema. Stacey Snider mente det var viktig å være oppmerksom på dette allerede ved ansettelse og utvelgelse. Fox har et eget program for kvinnelige regissører, som kommer fra filmskolene. Jon Landau mente det var viktig å velge de beste, uansett hvilket land de kommer fra eller hvilket kjønn de har. Mange idéer kommer heller fra andre land enn USA for tiden, og markedene i andre land kan bli mer avgjørende for hvilke filmer som lages enn tidligere. F.eks. fungerer familiefilmer (ikke bare animasjon) veldig bra i Latin-Amerika.

Annonse
Skroll til toppen