Gå til hovedinnhold
Cinemacon 2018

Hva ønsker kunden selv å finne i kinokiosken?

Tidlig på den siste dagen ble det arrangert to parallelle seminarer på Cæsars. Det første het Insights on profit: Cinema Concessions Analytics.

Her fikk vi høre om forskjellige nye undersøkelser av publikum, særlig i forbindelse med kiosk. Den første innlederen heter Radeph Palakurti, en forsker fra University of Memphis. Han ville undersøke hvilke avgjørelser folk tar før de bestemmer seg for å gå på kino. Hva er driverne for besøk og kiosk. Det er et komplekst spill mellom forskjellige funn, der sosiale kategorier også spiller inn på valgene som demografi, kjønn, etnisitet osv. De har et sett både med kvalitative og kvantitative studier av folk som har vært på kino siste 30 dager. Basen for online spørreundersøkelser er på hele 10 mill respondenter.

Av de som ble spurt foretrakk 32% popcorn, 6% brus, 7% Candy. Hva som påvirket besøket i stor eller liten grad så var engasjement høyt (filmtilbudet), 23% sa at pris var viktig. Nærhet til kinoen 8%, lokasjon av kinoen 5%. Mat og drikke kun 1,5 %. Av det man ønsker å betale mer for, for å få et premium tilbud så er det recliners som er på topp. Det man bør fokusere på fortsatt er: Fair pricing, great movies, great service. Ingenting nytt her altså.g

Neste foredrag var av Lee Evans fra Survey me. De hadde 10 000 respondenter i 13 stater. Samme spørsmål stilt alle. Noen av resultatene de fant var at Millennials er de mest prisbevisste og de som tar med seg egen mat og drikke. Men de er også de som er villige til å betale for spesielle ting. «Female Rockstars» er de som betaler mest. Dersom man setter Candy ved inngangen har man større sjans for mersalg fordi de som kjøper i noen grupper alltid vil ha med seg en combo av noe slag. Godterisalget blir dermed det som utgjør mersalget. Pris elastisiteten blir mindre med alder. En annen ting er at eldre har mindre toleranse for kø (jeg begynner å bli gammel). Veldig mange sier de vil ha sunne ting som epler (14%) men faktum her at man ikke kjøper det, men at man sier at man kjøper det.

profits3.jpg

Ved spesielle tilbud som bygge sin egen pizza svarer folk fordelaktig, men litt usikkert hvor mye som faktisk vil gjøres. Veldig få ønsker å kjøpe alkohol med maten. Det virker ikke som en hoveddriver. De som faktisk kjøper alkohol har derimot et mye høyere kjøp av andre ting. Mat får ikke folk på kino, men kan øke kjøpet til de som er kommet på kinoen. Skal se om jeg kan få tak i presentasjonene om noen er interessert send meg en mail på jorgen@kino.no.

profits2.jpg

Til slutt var det en paneldebatt mellom disse innlederne og 2 andre. Ikke noe spesielt her.

Nyhetsbrev

Få siste nytt og informasjon om kurs og aktiviteter