Annonse

The Business Case for European Content

Etter at Lucia Recalde, lederen for Creative Europe Media i EU Kommisjonen hadde innledet og konstatert at europeiske filmer er kjent for sin kvalitet, men har en utfordring i konkurransen med amerikanske filmer og derfor trenger støtte til distribusjon, lansering og innovasjon i alle ledd fotokonkurranse vår venn David Hancock fra IHS. Han ledet et panel bestående av Anna Marsh fra StudioCanal, vår egen John M. Jacobsen, Isabel Davis fra British Film Institute og Asger Flygare Bech-Thomsen, den relativt nye lederen for Nordisk Film Kino i Danmark.

John innledet med å si at europeisk innhold ikke betyr en amerikansk film skutt i Europa, men en film basert på en europeisk historie på et europeisk språk.

Anna Marsh fra StudioCanal, som er basert i Storbritannia, Frankrike og Tyskland og i noen grad i Australia, mente det var vanskeligere å produsere kostbare filmer nå, uten inntekter fra DVD-markedet og selv om de satset friskt på Paddington, med over 60 millioner dollar for den siste, er bare 42 av 482 blockbustere i Europa siden 2010 europeiske. Altså under 10%.

John sa at da han startet å produsere film for 34 år siden var 10% markedsandel for norsk film en våt drøm. I år kan vi kanskje nå 30%. Lokal film er svært viktig. Asger Bech-Thomsen understreket hvor viktig det var å utvikle nye talenter samtidig som man tar vare på de som har vist seg å levere. Alle var enige om at offentlig støtte er viktig i små språkområder.

Til slutt kom de inn på konkurransen fra Netflix, som henter filmskapere og gir dem stor frihet, som de setter pris på, men ingen vet egentlig i hvilken grad de har suksess fordi vi fullstendig mangler data over hvordan filmene deres går.

IMG_7135.png 

 

Annonse
Skroll til toppen