Gå til hovedinnhold
CINEEUROPE

Executive Roundtable – Global Trends and Global Responses.

Panelister var Stacey Snider. CEO 20th Century Fox, Mooky Greldinger, CEO Cineworld, Bret Kim head of global Business division for CJ CGV, JL Pomeroy, Global Chief Marketing Officer IMAX. Tim Richards, CEO VUE Cimenas.

Viktig med bredt innhold

Moderator begynte med å snakke om globalisering og diversifisering. Ikke alle markeder vil ha samme film. Han pekte på at Avengers gikk på 25% av kinoene i USA, men bare 10% av kinoene i Frankrike. Stacey Snider ba bransjen være responsive til kulturelle forskjeller. Hennes eksempel var The Shape of Water, som i Latin-amerika var større enn Star Wars. (Spilte inn 200 millioner Dollar) Viktig med valgmuligheter sa Greidinger og viste til et fransk multiplex i Paris som viste 26 filmer på 25 lerreter. Folk vil se egne historier fortalt på måter de forstår. Alle var enige om at studioene måtte levere bredt innhold. Snider mente de allerede gjorde det. Superheltfilmer er bra, men de må også ha filmer som «Mord på Orientekspressen» som der kan sees på som relativt smal.

JL Pomeroy pekte på at IMAX har blitt stort. 1400 saler i 77 land og trakk fram både det brede (Avengers) som spilte inn 140 millioner dollar på IMAX screens i fjor, men de hadde også levert lokalt innhold til Kinesiske lerreter. Stor forskjell i Kina på storbyer som Shanghai og mindre nivå 4 eller nivå 5 byer. Forskjellig innhold må bookes. Problemet er å få f.eks Europeiske filmer til USA, de er ikke så åpne for dette. Snider avsluttet med å peke på at studioene måtte lage originale historier. Ikke bare superheltfilmer og franchises, men også originale fortellinger.

Investeringer i teknologi

Neste tema var investeringer i Teknologi. Her var J.L. Pomeroy opptatt av at man må vise publikum bedre hva teknologien er og betyr. Tim Richards mente kommunikasjon mot kundene var kjernen her. Lee mente publikum nå var mer sofistikerte. Tidligere var det spørsmål om Innhold, lokasjon og pris. I dag må man tilby en mer sofistikert opplevelse. Tim Richards mente vi bedre skulle tatt vare på muligheten som kom ved overgangen til digitalt og laget merkevare i denne prosessen.

Vi burde også gjøre kinoene bedre. Publikum burde kunne oppholde seg der, med fri WIFI og vi burde utøke tiden de er i kinoene til 3-4 timer mente Geldinger. Kim sa at de allerede hadde elementer som ivaretok dette. De har prinsippet Cultureplex knyttet til sine kinoer.

Billettsalg på internett

Her har jo Norge kommet ganske langt. I USA er det mest tredjepart bedrifter som står for salget, men i Europa er det i mye større grad kinoene selv som står for salget. De fleste av kinoene i panelet ønsker å bevege billettsalget til mobiltelefoner. Reservering av seter, ikke «open seating» vil dette frem sier Richards. I USA er det vanligere med «Open Seating» da er det ikke noe poeng med å kjøpe eller reservere billetter på nettet. I Kina kjøper 85% billetter på nettet, I Korea er det 75%. Vue vil ha kundene inn på egen APP for å bedre denne.

Til slutt tok man opp Global Cinema Federation og hvorfor man trengte dette. Denne foreningen har 5 hovedpunkter. Eksklusivitet for visninger, investeringer på kino. Piratvirksomhet, musikkrettigheter og tilgjengelighet. Ved at UNIC og NATO slo seg sammen på denne måten kan de drive global påvirkning og det er særlig bra for asia som ikke har noen stor global aktør. Alle panelistene mente dette var en veldig god ide.

Nyhetsbrev

Få siste nytt og informasjon om kurs og aktiviteter