Gå til hovedinnhold
Kinobransjen

Kino fortsetter oppturen

Kino som mediekanal fortsetter sin sterke trend. I år får vi garantert ny omsetningsrekord for kinoreklame. Og det er god grunn til å håpe på en landing etter årets slutt på over 12 millioner solgte kinobilletter.

I 2016 hadde vi kino-rekord i antall solgte billetter i «moderne tid». Da ble det solgt 13,1 millioner kinobilletter i Norge. Ikke siden 1983 er det solgt flere kinobilletter her til lands. I 2017 solgte norske kinoer 11,8 millioner billetter. Det går mot en sterk kino-høst, og dermed tror jeg vi klarer å passere 12 millioner i år.

Kinobesøket i Norge har vist seg å være svært stabilt – til tross for mange dystre spådommer gjennom flere tiår. Det å gå på kino er først og fremst en del av vår kultur og vi ser film på kino for opplevelsen sin skyld. Kino er en sosial situasjon der vi gjør noe sammen med venner og familie. Dette sosiale aspektet der vi gjør ting sammen og er fysisk til stede blir bare mer og mer aktuelt i et stadig mer digitalt samfunn.

Vi ser i tillegg at de som ser mest film på kino også er de som ser mest film generelt. De er med andre ord svært filminteresserte og ønsker å se de beste filmene på best mulig måte og det er på kino. Uttrykket «film er best på kino» er vel mer eller mindre en etablert sannhet.

Så er det selvfølgelig viktig at kinoene har fulgt med på utviklingen med teknisk nyvinning, service og komfort. Dette sikrer kvaliteten på opplevelsen. Det bygges stadig vekk nye kinoer og gamle saler pusses opp etter moderne standarder. Vi har fått eventkinoer som for eksempel 4DX, VR og Imax. Her kan man virkelig føle filmen på kroppen.

Hele kundereisen for mediekanalen kino er modernisert og dagens digitale mennesker har få utfordringer med å finne filmer, se anbefalinger og bestille billetter. Alt er et tastetrykk unna!

Media Direct Norge er en del av denne industrien og vår oppgave er å formidle kinoreklamen, som er en viktig inntektskilde for kinoene og dermed en av grunnene til at satsningen kan opprettholdes på dagens høye nivå. I fjor økte kinoreklamemarkedet med 8,6 prosent i et totalmarked som vokste med 2,9 prosent, ifølge IRM. Tilsvarende tall for 2017 hos Mediebyråforeningen var en kinovekst på 15,4 prosent og en total vekst i reklamemarkedet på 2,4 prosent. 2018 er godt i gang og vi ser for oss en ytterligere vekst på 10 % sammenlignet med 2017.

Veksten i kinoreklamemarkedet har flere forklaringer, men hovedgrunnen er effekten av reklamen, gjerne alene, men best i kombinasjon med andre medier. Selv om 12 millioner kinogjester er et stort antall mennesker på kino, så er antallet lite i forhold til antall seere, brukere, lyttere etc. i andre kanaler. Men ingen kan skilte med den samme effekten. Vi har flere studier som dokumenterer dette, men ofte kommer man langt med logikk. Hvis man har en flott reklamefilm, hvor viser man så den best? Jo i en mørk sal med den beste lyden til et publikum som har sitt blikk rettet mot lerretet, samtidig som de er i hyggelig lag med venner og familie. Altså samme grunn som at «film er best på kino», så er reklamefilm også best på kino.

Samtidig har man sett at tradisjonelle medier har mistet taket på de yngre seergruppene. Her har kino hatt en særstilling lenge. Ja, kino som kanal er fremdeles veldig sterk i de mest attraktive målgruppene for reklamekjøperne. I tillegg er kinogjengerne, dvs. de som går månedlig på kino, mer kjøpesterke og aktive enn folk flest. En undersøkelse fra Ipsos viser at kinogjengerne gjør mer av alt og opplevelser er i høysete. Eneste unntaket er at de er dårligere til å gjøre «ingenting».

Pr. i dag ser vi ingen umiddelbare trusler. Annonsørene er trofaste og kinoene melder om svært god filmtilgang. Storfilmene står i kø i tiden fremover: «Mamma Mia: Here We Go Again», «Mission: Impossible – Fallout», «Karsten og Petra På Skattejakt», «Skjelvet», «Månelyst i Flåklypa», «Mordene i Kongo», «Mowgli» og mange flere vil nok føre til at 2018 blir enda sterkere enn 2017.

Men selv om fremtiden ser lys ut i kinomarkedet, så slapper vi ikke av.

Vi må hele tiden bli bedre. Vi må jobbe mer – og kvaliteten må bli bedre. På denne måten skal vi fortsette den oppturen som vi nå har opplevd gjennom flere år.

For vi har mye å vokse på, både på antall kinogjengere og reklameomsetning.

Ronny Lieblein

Adm. dir. Media Direct Norge

Nyhetsbrev

Få siste nytt og informasjon om kurs og aktiviteter