Annonse

Kinoene i et digitalisert filmmarked

Om endringene knyttet til overgangen fra analog til digital kinodrift.

På søndag 19. august arrangerte Film & Kino i samarbeid med BI seminaret Kinoene i et Digitalisert kinomarked  som leverte midlertidige resultater av digitaliseringen, samt et lite foreløpig dykk ift situasjonen i Oslo etter at Odeon åpnet kino i Nydalen. Resultatene ble presentert av førsteamanuensis Terje Gaustad og forsker Øyvind Torp fra BI, som har sett på tall fra 2008-2017. Aller først holdt Film & Kinos direktør Guttorm Petterson en kort inntroduksjon.

 

Motstridende effekter: et smalt mangfold

Undersøkelsene viser sterk vekst i antall filmer. Antall titler har økt mye. Sterkest vekst var det på utenlandske titler, men man ser også en vekst på antall norske titler. Veksten bestod av filmer utenfor ordinær distribusjon. Resultatet hevdet forskerne ifjor var Det smale mangfoldet: Både større mangfold i forhold til antall filmer som vises, og Blockbuster-effekt med større konsentrasjon rundt de populære filmene.

Det er også store endringer i kinovinduet da en langt større del av markedet tas ut tidlig både i forhold til publikum og oppsetninger. Lignende effekter viste man til i år også.

 

 De har hele tiden hatt med seg to teorier ift til digitaliseringen. Den første var teorien om Long tail-effekter. Her ble det hevdet at digitaliseringen fjernet flaskehalser, åpnet markeder for nisjeprodukter og gjorde det enklere å tilpasse tilbudet til etterspørselen, samt forenkle prosessen med å finne frem til det man liker. Altså økt mangfold.

 

Dernest presenterte de den motstridende Blockbuster-effekten. Denne fører til økt konkurranse om vår oppmerksomhet og gir et overveldende og forvirrende tilbud. Dette fører til at markedsføringen av populære titler blir mer lønnsom og gjør at vi velger det mest populære uansett alternativer.

 

 

Konkurranse i Oslo

Etter disse teoriene forsøkte man å diskutere situasjonen på kino i Oslo etter åpningen av Odeon Oslo på Storo. Bi-forskerne hadde tatt utgangspunkt i perioden fra åpningen av Storo i april, til 6 august i år. I forhold til samme periode i 2017 hadde antall visninger økt fra 10 000 til 15 010 i samme periode ifjor.  121 visninger pr film i 2017 til 218 visninger pr. Film i år. Totalbesøket hadde gått noe ned i samme periode, fra 457 286, til 431 717. Imidlertid er dette en mindre nedgang enn resten av landet i prosent. Mye av grunnen til dette er den fantastiske sommeren vi har hatt som har sørget for lavere besøk på kinoene enn forventet. Odeon har hatt en markedsandel på 20% omtrent så langt i år. Og har hatt omtrent 40% av visningene i Oslo.

file-6.png 

Til slutt ble den nye konkurransesituasjonen diskutert i et panel. Her satt Direktør i Odeon Norge, Ivar Halstvedt, Direktør i Nordisk Film Kino, Jannicke Haugen og filmsjef i Sf-Studios, Atle Ellingsen. Her var man enige om at konkurranse var skjerpende og bra for alle parter. Selv om det ikke alltid var like bra for inntjeningen til selskapene. Kinoene understreket at de hadde et variert program, større variasjon enn det som kom fram i undersøkelsen som bare gjelder ordinær distribusjon. For eksempel så vil ikke Bollywood filmer eller alternativt innhold som opera registreres. Jannicke Haugen fra NFK understrekte at kinoene i Oslo måtte konkurrere under like forhold, i særdeleshet når man snakker om kvalitetsfilm. Tor Fosse fra Tour De Force ropte varsko om frafallet av små distributører og pekte på at de ble marginalisert på kinoene i forhold til visningstidspunkt på kinoene. Arild Kalkvik pekte i en replikk på at det er mange flere kvalitetsfilmer som tas inn enn tidligere og dette skaper en kannibalisering av kvalitetsfilmen.

 

 Etter spørsmål fra salen avrundet Film & Kinos Direktør Guttorm Petterson.

 

Annonse
Skroll til toppen