Annonse

#kinoprat med Elisabeth Brinch

Navn: Elisabeth Brinch

Stilling: Leder for Kinoklubb Norge

Fartstid i bransjen: Snart 4,5 år

Favorittfilm: Veldig vanskelig å velge én, for jeg ser så mange bra filmer når vi vurderer kandidater til Kinoklubbens program. For ikke å favorisere noen velger jeg fra mitt pre-Kinoklubb-liv og sier «Pulp Fiction». Helt rå film, fantastiske skuespillere og et soundtrack som fremdeles hentes frem og fyller dansegulvet på alle fester!

1. Hva er ditt beste kinominne?

Det tror jeg må være da vi i vinter hadde en spesialvisning av Kinoklubbfilmen «Beautiful Boy» på Gimle kino. Etter filmen ledet jeg en samtale om rus og psykisk helse med to eksperter på området; en tidligere rusmisbruker og en pårørende. Det var veldig godt å få snakke om en så sterk film rett etterpå, og publikum var så utrolig engasjert og stemningen var helt spesiell og intim – selv om det var over 250 mennesker i den smekkfulle salen. Jeg har aldri vært med på noe lignende og vi fikk veldig mange gode tilbakemeldinger etterpå, så dette betydde åpenbart mye for mange. For meg betydde det ekstra mye fordi den tidligere rusmisbrukeren var broren min, og jeg hadde både mine to barn på 18 og 20 og faren min i salen. Det ble en sterk opplevelse på mange plan!

2. Hva kjennetegner den ultimate kinoopplevelsen for deg?

Det er helheten som gjør kinoopplevelsen spesiell; god film sammen med hyggelige mennesker i en behagelig sal med gode seter. Jeg synes det gir en ekstra dimensjon når det er gjort noe ekstra ut av filmen  – enten med servering, introduksjon, skuespiller- eller regissørbesøk, samtale etter filmen eller noe annet som gjør at man utvider opplevelsen til å være noe mer enn å «bare» se en film og så gå hjem. Dette gjør vi ofte når vi har spesialvisninger på Kinoklubbfilmer, og det er lett å se at dette også er populært blant våre medlemmer!

3. Hvordan tror du fremtidens kino ser ut?

Jeg tror på den type opplevelser jeg nettopp beskrev over, så jeg tror at vi i fremtiden vil se mer «kino/film-konsepter». Med det mener jeg at man skaper en utvidet opplevelse rundt forestillingen, slik at publikum vet hva de kommer til og verdsetter helheten. Dermed blir man ikke fullt så tittelavhengig, og samtidig får man folk til å oppholde seg lenger i kinolokalene og bruke mer penger.

Et godt eksempel er «Afternoon Tea»-konseptet som først startet i forbindelse med filmen «Nothing Like a Dame», men som fremdeles lever i beste velgående på Lillehammer Kino med stadig nye filmer. Folk synes det er veldig stas med serveringen i forkant, og møter opp hver gang dette arrangeres helt uavhengig av hvilken film som vises. Et annet eksempel er  førpremie-konsepter rundt Kinoklubbfilmene, som bl.a. kinoene i Tromsø, Lillehammer, Bryne, Trondheim og Fredrikstad gjør mye ut av. Litt servering, en give-away, en velkomsttale eller samtale etter filmen – det skal ikke så mye til. «Girls Night»-arrangementer med bobler i glasset og goodiebags er et tredje eksempel. Sånt tror jeg vi får se mye mer av fremover, selvfølgelig i tillegg til alt som skjer på den rent fysiske fronten med komfortsaler, teknisk utstyr etc.

 

 

Annonse
Skroll til toppen