Gå til hovedinnhold

Kinokonferansen dag 2: Kinoen har store utfordringer, men også store muligheter

AV Geir Kamsvåg

Kinokonferansen fortsatte tirsdag med fokus på lansering av norske filmer i koronaens tid, kinorikets tilstand. Men også miljø og generasjon Z ble sentrale emner.

Det har vært to store norske kinosuksesser nå i høst. Både Knutsen & Ludvigsen og Børning 3 har evnet å fylle alle de lovlig solgte setene. John M. Jacobsen kunne fortelle om en lang prosess for Børning 3 som ble flyttet i flere runder i kjølevannet til Tenet.

- Det er snakk om en kjempeinvestering som skal reddes mens samfunnet preges av koronafrykt. Vi hadde en klar utarbeidet strategi. Vi hadde tidlig bestemt oss for å satse på sosiale medier og opplevde å få syttitre tusen følgere på Facebook. Vi hadde ette eget team som jobbet mot sosiale medier som fulgte innspillingen hele tiden. Den den tre minutter lange traileren ble sluppet nådde den 1,2 millioner og ble sett helt ut av 650 000.

unnamed (3).jpg
John M. Jacobsen har gledet kinopublikummet i høst med Børning 3. På Kinokonferansen ble han beæret med Æresprisen. (Foto: Sigurd Moe Hetland)

I påvente av endelig premiere dato for Børning 3 fik de to tidligere filmen en ny vår på drive-in kinoer og ble en oppvarming til filmen endelig ble sluppet 14. oktober med festpremiere den 9. oktober.

- Så langt har det gått veldig bra for filmen som nå er på andreplass over årets mest sette filmer. John M. Jacobsen øyner muligheten til å gå til topps som årets mest sette film med Den store Kinodagen rett rundt hjørnet..

Usikkerhet
Også rundt lanseringen til Knutsen & Ludvigsen var det mye usikkerhet. Filmen var den største lanseringen til Norsk Filmdistribusjon siden 2015 og teaser skulle ut til påske. Nedstengningen av kinoene gjorde at de hadde både en A, B og C-plan for filmen kunne Jarle Namtvedt fortelle.

unnamed (5).jpg
Også Knutsen & Ludvigsen fikk et ublidt møte med koronaen. (Foto: Sigurd Moe Hetland)

For produsent Erik Vogel i Tordenfilm var det ikke bare koronaen som bekymret ham, men også at de var mange investorer inne som skulle ha tilbake pengene de hadde satset. De var helt avhengige av å få filme ut i 2020.

- Mye sto på spill for oss, understrekt Vogel.

NFD måtte holde igjen planlagt kampanjer og folkefester i forbindelse med lanseringe ble måtte kanselleres.

- Så langt har det den gått bedre enn den forrige filmen, mindre konkurranse har gitt filmen et lengre og bedre liv på kino. Besøket så langt er faktisk bedre enn å forrige film, forteller Namtvedt.

Hvordan nå generasjon Z
Hvordan skal vi forstå generasjon Z var fokuset til Christer Solberg fra Media Direct. Generasjon Z er et begrep som brukes om generasjonen født fra midten av 1990-årene og i 2000-årene. Generasjon Z er generasjonen født etter millenniumsgenerasjonen. Generasjon Z har brukt moderne teknologi og internett hele livet og har dermed god kjennskap og kompetanse på teknologi og sosiale medier.

De er en målgruppe med stort kinoforbruk. Før koronaen fikk 55 prosent av dem på kino en gang i måneden, men med en fallende tendens.

- Det som preger dem er et stort engasjement for klima og miljø- og de er bekymret for fremtiden. Det er noe som vi må ta på alvor. Samtidig er de en gruppe som lever livet sitt digitalt – de er alltid påkoblet.

unnamed (2).jpg
Christer Solberg fra Media Direct fremhevet at Generasjon Z er viktig for kinoenes fremtid. (Foto: Sigurd Moe Hetland)

Som mediebrukere er de annerledes enn tidligere generasjoner. Deres startsiden er ikke klassiske nettsider, men Instagram og nyhetene henter de gjennom Snapchat. De er født inn i en høyteknologisk verden og har hatt Facebook og Instagram siden barneskolen. Nå konsumerer de hovedsakelig gjennom Instagram, TikTok og Snapchat. Skal man nå dem må man tre de gjennom deres egne kanaler. Samtidig er mange av dem også opptatt av gamingkulturen som står sterkt i Asia og som er i sterk vekst også her, sier Solberg.

Han understreket også deres interesse for klima og miljøvern som topper deres interessefelt.

- De har lært alt om klimaendringer fra dag en på skolen. De er også veldig opptatt av mangfold og er mer tolerante når det gjelder kultur etnisitet og identitet Det er derfor viktig at kinoene gjenspeiler deres verdier for å være relevante for dem.

Unique satsing
Mens kinoene har vært delvis stengt har den digitale utviklingen gått vider kunne Ørjan Taule I Unique Nordic Digital fortelle.

- Mange kinoer har benyttet nedstengningen av kinoene til å oppgrader saler. Så langt i år at vi installert laser i fjorden saler og Dolby Atmos i fem saler.

Taule kunne ellers fortelle at det nå er ti år siden digtaliseringen og at i løpet av året går garantien ut for mer enn to hundre saler. Derfor har de gått ut med et økt garantitilbud til kinoene.

Unuiqe fortsatt satsingen på Rosetta-plattformen med stadig flere integreringer. Både spillplattformen Twitch og Zoom er nå integrert. Twitch er en plattform for esport område som han mener kan bli en viktig attåtnæring for kinoene.

Rikets og kinoens tilstand i koronaens tid
Koronaen er den som har preget kinoene siden 12. mars. Guttorm Petterson loset forsamlingen gjennom et mørkt kinoår som likevel har sine lyspunker.

- Så langt i år er kinobesøket ned med 55 prosent. På det verste var fallet på over 90 prosent, kunne han fortelle.

Til tross fro problemene har norske filmer har gjort det bra. Så langt i år har de en markedsandel på 30 prosent. I oktober hele 60 prosent.

unnamed (1).jpg
Guttorm Petterson mener det er viktig at Film & Kino fremover er en organisasjon som setter agendaen innen norsk film- og kinopolitikk. Foto: Sigurd Moe Hetland)

Guttorm Petterson mener at satsingen på Knerten og Sjøormen i sommer gjorde det lettere for andre å tro på at publikum ville komme på norske filmer til tross for pandemien.

- Hvis man ser på filmene som er lansert under pandemien ligger Børning 3 på topp etterfulgt av Knutsen & Ludvigsen - Det stor dyret med Tenet på en tredjeplass. Halvparten av Topp 10-filmene i denne perioden er norske.

Petterson understreket at kinoene når går inn en utfordrende periode. Under koronaperioden har flere kinofilmer gått på streamingkanalene og de aller fleste større kinofilmer fra Hollywood er flyttet til neste år. I tillegg har kinovinduet presset etter avtalen mellom AMC-kinoene og Universal hvor vinduet nå er nede i 17 dager på vanlige titler.

Petterson mener det er viktig at Film & Kino fremover er en organisasjon som setter agendaen innen norsk film- og kinopolitikk. I tillegg vil man også fremover levere kur, konferanser, filmtreff, kampanjer og foreta filmleieforhandlinger og kinoteknisk bistand. I tillegg vil organisasjonen jobbe for økt synlighet i media. Sentralt står også å kjempe for nedsatt mva samt økt refusjon av kinoavgiften så lenge strømmetjenestene ikke betaler.

Grønt fokus
Flere av seksjonene tirsdag hadde et grønt fokus. Det gjaldt blant annet Coca Cola som er kinoenes store drikkevareleverandør.

Informasjonsdirektør Per Hynne i Coca Cola understreket at det er viktig for dem å reflektere forbrukernes verdien. Derfor har de satt seg klare mål; de vil fjerne all engangsplast, ha hundre prosent resirkulerbar plast og se på nye løsninger.

Også andre jobber grønt. Linnea Svensson i Greener Event Foundation har ansvaret for å jobbe med et grønt veikart for kultursektoren. Målet er å finne ut hvordan kunst- og kultursektoren kan bidra med arbeidet med bærekraft.

Svensson erfarer at det er to ting som er viktige når man skal lage grønnere arrangementer. På den ene siden handler det om å ta i bruk innovasjon: nye teknologier, materialer, utstyr o.l. som krever mindre energi for å driftes. Men det aller viktigste bærekraftstiltaket, ifølge Svensson, dreier seg om kunnskap og motivasjon til å gjøre praktiske endringer.

unnamed.jpg
Trondheim Kino var første norske kino som ble Miljøfyrtårn. (Foto: Sigurd Moe Hetland)

Arild Kalkvik fortalte om Trondheim kinos satsing på miljøsertifisering. KinoNor ble den første miljøserifiserte kjeden.

- Det handler veldig mye om bevisstgjøring ikke minst i forhold til leverandører. Vi har jobbet for at slike holdinger er en del av bedriftskulturen.

Det handler både om avfall og energi og kunne vise til solide resultater økonomisk på energisparing.

Event og kino
Et annet sentralt emne på dag 2 var eventer på kino. Kinosjef Clarissa Bergh fra Lillehammer kino satset bevisst på det for å skape oppmerksomhet rundt filmer, og har hatt storsuksess. Kinoen var den første som startet med drive-in da kinoene ble koronastengte.

Lillehammer har satset på lokale samarbeidspartnere, og hennes erfaring var at man kan få til mye med lite penger. Veldig mange er positive til å samarbeide med kinoen.

- Tankgangen vår er å bygge community og renommé – å skape positive assisasjoner til kinoen på Lillehammer. Så langt har da kinoen er greid seg langt bedre besøksmessig enn de fleste kinoer under pandemien med en nedgang på 41 prosent mens landsgjennomsnittet er 55 prosent. I oktober har kinoen begrenset nedgangen til 19 prosent.

- Det handler om å gjøre det lille ekstra for filmene og posisjonere kinoen som møteplass i en ellers digital verden. Blant annet skal vi nå samarbeide med Norsk esportsforbund om et arrangement på kinoen.

En aktør som safter på kultureventer på kino er LiveKino som tilbyr direktesendte kulturopplevelser –spesielt opera, ballett og konserter.

Nina Tryggvadottir i LiveKino fremhevet at det er en mulighet til å tiltrekke seg et publikum som ellers ikke går å kino. I tillegg er det en målgruppe og evenement som det er gis betalingsvilje for.

unnamed (6).jpg
Panelet om Event kino var samstemte at det ligger store ubenyttede muligheter her. (Foto: Sigurd Moe Hetland)

- Vi kuraterer kunst og kultur bringer verdenstjernene direkte til kinoen, kunne hun fortelle i paneldebatten om event sammen med Clarissa Bergh og Linn Barholt fra Capa.

Moderator Martin Østmundset lurte hvordan de vurderte markedet.

- Vi merker en stor interesser for event på kino. I en verden hvor markedstrykket et større en noen gang er eventer og kinoene som en arena til treffe kundene i en tid hvor det er enorm mye støy i mediene, sier LinnBarholt. Hun mener også at det er stort ubrukt potensiale i B to Be markedet.

Clarissa Bergh understreket at det handler om å ta bruk mulighetene og ikke minst engasjere de ansatte!

Prisutdeling Fremtidens kino

unnamed (4).jpg

Tirsdag ble avsluttet med prisutdeling for Fremtiden kino. Kioskprisene gikk til Bømlo kino, Asker kino og Aurora Tromsø Kino. Innovasjonsprisen til Filmweb, men John M. Jacobsen fikk Æresprisen.

Nyhetsbrev

Få siste nytt og informasjon om kurs og aktiviteter