Gå til hovedinnhold

Fysisk og digitalt filmkonsum jevnstort

I en ny rapport beregner analysebyrået GfK at nordmenn i 2012 så nesten 10 millioner filmer via nett-baserte tjenester. Det betyr at digitalt filmkonsum snart er like stort som salget av fysiske produkter, som GfK har beregnet til ca. 13,5 millioner. Til sammenligning ligger kinobesøket på i underkant av 12 millioner besøkende i året. GfK estimerer for første kvartal 2013 at antall unike kunder som benyttet digitale filmtjenester var like stort som fysisk kjøp.

Undersøkelsen ble gjennomført i april, og nesten halvparten av husholdningene (47,7 prosent) svarte at de enten har et abonnement på en nettbasert filmtjeneste eller har leid film via en slik tjeneste. 42,2 prosent har ifølge undersøkelsen en abonnementsløsning, mens 21,8 prosent har leid film via tjenester der de betaler per film. Noen har gjort begge deler, og derfor blir andelen til sammen 47,7 prosent.

Nesten like mange har kjøpt fysisk film (46,2 prosent), og en god del har både kjøpt en fysisk film (DVD eller Blu-ray Disc) og digital film. Til sammen har 68,2 prosent kjøpt film digitalt eller fysisk.

Nettbrett er en sterk driver for å se film digitalt
Veksten i nettbasert filmkonsum skyldes både at tilbudet øker raskt og at stadig flere har det tekniske utstyret de trenger for å utnytte disse tjenestene. GfK lister i sin undersøkelse nesten 20 ulike tilbydere, og enda er det nok flere. Og stadig flere kan ta dette rett inn på TV-en sin. I første kvartal i år ble det solgt 101.000 TV-apparater. 61 prosent av disse hadde Web-innhold. Det betyr at kjøperne får tilbud om nettbaserte filmtjenester via sin nye TV. Nettbrett er en annen mulighet. 27 prosent av alle husholdningene svarer at de har brukt nettbrett til å se film. GfK sier i rapporten at tilgang til nettbrett i seg selv er en sterk driver for å ta i bruk nettbaserte filmtjenester. Når flere skaffer seg nettbrett betyr det økt bruk av disse tjenestene.

Nyhetsbrev

Få siste nytt og informasjon om kurs og aktiviteter