Annonse

Den neste generasjon kinogjenger

Foto: Sigurd Moe Hetland

I foredraget NEXT GENERATION CINEMA snakker Thibaut om trender og vaner blant de unge kinogjengerne. I Europa er kinotallene stabile og økende, men for ungdom er det nedgang.

Hvem er de?

  • Det er forskjell på Milleniums og Centennials, sistnevnte vokste opp med smarttelefon. Om du tar den bort får de panikk
  • Oppmerksomhetsspenn på 6 sekunder
  • Veldig vanskelig å engasjere disse ungdommene med tradisjonelle markedføringsmetoder.
  • Youtube er en kanal de bruker hver dag (90 %). Denne kanalen har skapt en rekke nye kjendiser, såkalte Influencers, som voksne ikke kjenner til.

 

Om tenåringer og kinobesøk

Coca Cola har holdt workshops og egne fokusgrupper med tenåringer, hvor de har identifisert noen utfordringer for kinoene:

  • De unge oppfatter at de har mindre fritid, og kino konkurrerer med andre attraktive fritidsaktiviteter.
  • Kinogåing oppfates som mer ”effort”, det tar mer tid og krever planlegging.

Men kino er fortsatt en viktig aktivitets for den unge. Det sees på som en sosial aktivitet og et spesielt event,  hvor man kan møte venner og andre ungdommer. Og det er underholdende. Andre viktige faktorer som trekker de unge til kinoen er den spesielle atmosfæren, lyd- og bildekvalitet og having fun-aspektet. Sistnevnte har stort forbedringspotensiale.

Unge kombinerer ofte kino med andre aktiveter, som å gå ut og spise og shoppe.

 

 

Hva vil de unge gjøre med fritiden sin?

  • Bygge og styrke sosiale relasjoner >> gjør kinoen til et sosialt sted og la opplevelsen vare lenge
  • Escape and disconnect >> kinoen er det perfekte sted for virkelighetsflukt
  • Føle seg vel og holde seg i form >> sørg for sunnere mat og snacks på kinoen
  • Utvide horisonten og få personlig utvikling >> legg til rette for refleksjon, gi rom for immersion

 

Nøkkelbehov for tenåringene:

  • Ha det gøy!
  • Bli underholdt
  • Sosialisere
  • Slappe av

 

For å summere opp, er dette vikige elementer for å øke besøksfrekvensen til de unge på kino: innhold, bekvemmelighet, opplevelse og engasjement. Viktigst av alt: verdi for pengene og å ha det gøy!

  • De vil ha det rent og ryddig på kinoen, mens rommet deres hjemme kan være i fullstendig kaos
  • Ønsker seg et ”hassle-free” environment.
  • Lett å kjøpe billetter og snacks
  • Ønsker seg et sosialt møtested, og kino kan være dette.
  • Opplevelse, gi mer enn bare en film. Utkledning, rød løper, film merchandising (instagrammable experiences).
  • Annet innhold; tv-serier, live f eks sport, gaming

 

Undersøkelse om norske kinovaner

Tall fra to år tilbake viser at 42 % av de norske kinogjengerne ikke nyter mat og drikke på kino. Her er det potensiale for økt salg. Man ser at økt fokus og plass til mat og drikke i kinoen gir bedre fortjeneste.

Selvbetjening, bedre plass og større utvalg, frister til å kjøpe mer. Men om kiosken oppfattes som vanlig kiosk, bare til mye høyøere pris, oppfattes ikke kinokiosken som attraktiv. Den må skille seg ut. Lag magiske områder!

Hvordan øke veksten:

Retails vil endres mer de neste 5 årene enn de siste 50. Det å bestille fra maskin har vist økt salg. Maskinen kan gi smarte forslag til mersalg. Man unngår kø, og kan bestille fra telefonen og hente når det er klart.

Eksempel fra Starbucks viser at 19 % av kundene bestilte på smarttelefonen mens de var i kafeen. Folk foretrekker det, det er lettvint. En av fordelene er at man får nyttig kundedata som man kan bruke til å optimalisere ytterligere.

 

Se også:

  •  

 

 

Annonse
Skroll til toppen