Annonse
Oliver Delaney fra the Coca-Cola Company

Fremtidens kinokiosk har droner, AI og chill zones

Verden beveger seg konstant, og kundenes behov og ønsker endrer seg. I Europa peker Oliver Delaney fra Coca-Cola på endringer i demografi, økning i det sosioøkonomiske skillet, helserevolusjonen, at publikum blir mer opptatt av miljøkonsekvenser, teknologisk forvandling og globalisering som viktige faktorer å ta hensyn til.

 

Fremtidsteknologi

Stadig flere handler på nett, og kunstig intelligens er på vei til å revolusjonere måten vi handler. Delaney mener nesten alle interaksjoner med bedrifter vil være AI-drevet innen 2020, og forutser at første film skrevet, regissert og produsert av en AI når kinoskjermene et sted mellom 2025 og 2028.

 

Han peker på robotlevering av mat i en restaurant i Kina og dronelevering fra Domino’s som eksempler på hvordan handleopplevelser vil bli enklere og kreve mindre arbeidskraft i framtiden. Han la likevel vekt på at vi ikke må fremmedgjøre kundene, men heller bygge på deres ønsker.

 

En utfordring Delaney mener vi må møte er publikums forventninger om at alt er døgnåpent. Kinoer må ha tilgjengelige digitale salgsløsninger som publikum alltid kan utnytte.

 

Delaney dro fram Uber, Airbnb og JustEat som eksempel på revolusjonerende enkle handleopplevelser på mobil, men også Domino’s og Starbucks. Amazon Go er en butikk uten salgspersonale, køer eller kasse. Kundene scanner en app på vei inn, tar med seg varene de ønsker, og appen trekker det digitale kortet når de førlater butikken. Delaney forteller at denne teknologien kommer til å være tilgjengelig og billig snart.

DSC_0379.JPG 

 

Hva kan kinoene gjøre?

Reel Cinemas i Dubai har digitalisert kinoopplevelsen sin, etter å ha fått respons om lite plass og lange køer i kiosken i og foajeen. Her har de fått respons fra publikum om at de savner serviceansatte de kan forholde seg til og snakke med – altså er løsningen for fokusert på teknologi og nyvinning, istedenfor å ta hensyn til kundenes behov.

 

Delaney fortalte at Coca-Cola konsentrerer seg mye om «path to purchase conversion»: Det er viktig å fange folk online tidlig. Dette er noe kinoer kan gjøre ved å bruke nettflatene til å informere om kioskvarer, tilbud eller drikke. Det skal helst oppfattes både både uimotståelig og umerkelig, og burde oppleves som en forenkling av opplevelsen, heller enn som psushy markedsføring. De fleste vil ikke forstyrres under filmen, men Delaney tror matbestilling fra setet også kan møte et behov hvis noen finner en stille og uforstyrrende løsning.

 

Mot slutten av innlegget foreslo Delaney «chill zones», som er nyttige for å holde publikum på kinoen etter filmen. Et sted å sitte, gratis wifi, ladestasjoner og eventuelt konkurranser med premier fra kiosken kan holde kundene, spesielt det unge kinopublikummet, lenger på kinoen og føre til flere kioskkjøp.

Annonse
Skroll til toppen