Gå til hovedinnhold
KRONIKK

Kinoen fortsetter å levere

AV Christer Solberg

Kino som mediekanal har opplevd mange dommedagsprofetier. Men kanalen er på offensiven som aldri før.

«Ekspertene» har spådd kino som mediekanal død og begravet mange ganger. Kinoen skulle forsvinne når fjernsynet ble lansert. Senere har de ulike medieplattformene stått i kø for å ta livet av mediekanalen kino. Ja, det var VHS og Beta, det var DVD og nå er det Netflix og andre filmtjenester i strømme-markedet.

Men det ser heller ikke ut til at de multinasjonale strømmetjenestene skal klare å ta livet av kinoen. Selv med stadig flere strømmetjenester som Netflix, Amazon Prime, Paramount+, HBO med flere, så blir kino stadig sterkere. Og snart kommer Disney+. Heller ikke de klarer å ta livet av kinoen.

At de tradisjonelle TV-distributørene stadig satser mer på film, har heller ikke påvirket kino i negativ retning. Større filmsatsinger fra distributører som Altibox, Canal Digital, Get og RiksTV klarer ikke å forstyrre kinomarkedet. I stedet konkluderer våre undersøkelser fra blant andre Ipsos med at større tilgjengelighet gir sterkere filminteresse, og det favoriserer kino som mediekanal.

Og tradisjonell TV ser heller ikke ut til å konkurrere ut kinoen. Den lineære TV-tittingen fortsetter å falle -og nå har fallet kommet til reklamemarkedet for TV også. Etter årets ni første måneder hadde TV-omsetningen falt med 4,8 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i 2017, ifølge IRM.

Besøkstallene for kino har vært gode i 2018, selv om vi ikke klarer å slå rekord-året 2016 med sine 13,1 millioner (kilde: Filmweb). Vi vil nok lande på rundt 12,4 millioner besøk – mot 11,8 millioner i 2017. Årets kinofilmfilm-vinner er «Mamma Mia! Here We og Again» med 708000 besøkende, med norske «Skjelvet» som en god nummer to med 588000 besøkende og «Den tolvte mann» med 426000 besøkende, ifølge tall fra Filmweb.

Mamma_Mia.jpg

I reklamemarkedet har kino vært vinneren i år, både blant de tradisjonelle og de nye mediekanalene, viser tall fra IRM.

Etter de tre første kvartalene av 2018, var kino den mediekanalen som vokste aller mest av samtlige reklamebærere. IRM-tallene viser en vekst på 24,7 prosent fra 2017 etter årets 9 første måneder. Kino omsatte for 143 millioner NOK på tre kvartaler. Trolig klarer kino 200 millioner kroner i reklameomsetning i 2018 som helhet.

Hos Mediebyråforeningens reklamestatistikker er vi en av de absolutte vinnerne. Etter årets 10 første måneder var reklamemarkedet som helhet ned med 1,8 prosent. Kino er også her en vekstvinner, med en vekst på 25,3 prosent inkludert oktober måned.

Og når det gjelder den stadig positive utviklingen i reklamemarkedet for kino, så handler det ikke kun om større besøkstall og attraktive målgrupper for annonsøren. Det handler i høyeste grad også om selve påvirkningen. Kino er mer eller mindre et lukket og mørkt rom for påvirkningen. Kino er en primærkanal. Du er der for å fokusere på lerretet. Ikke bare får du reklamen med deg, den engasjerer!

Og når vi ser inn i glasskulen mot 2019, så er det stor grunn til optimisme.

Blant filmene som kommer på kino i det kommende året er «Løvenes konge», «Amundsen» og «Frost 2». Imidlertid er den kommende James Bond-filmen flyttet fra 2019 til 2020.

Vi har en sterk film-meny som vi tror treffer godt – selv om det er vanskelig å spå besøkstall. Samtidig har vi en rekord-sterk inngang til det nye året i reklame-markedet. Bestillingene for det kommende året er større enn noensinne. Vi vet allerede at første kvartal 2019 blir ny rekord for start-kvartaler. Og vi i Media Direct Norge stanset 2018-salget allerede i oktober.

Det er grunn til å tro på et nytt rekord-år for kino som mediekanal!

Christer Solberg

Markedssjef, Media Direct Norge

Nyhetsbrev

Få siste nytt og informasjon om kurs og aktiviteter