Annonse

Markedsandelen for norsk film har aldri vært høyere!

Totalbesøk i 2018 ble vel 12,1 (12 117 048) millioner. Det er en økning på 350 000 eller 3,0 prosent fra året før. Siste fem år er det bare 2016 som har hatt et høyere besøkstall, og i løpet av siste ti år er det bare tre år med høyere tall. Snittet for siste ti år er på 11,9 millioner.

Besøket på norske filmer økte med hele 43,5 prosent, og endte på vel 3 millioner (3 049 058) i 2018. Det er bare 100.000 under rekordåret 2016, og ved siden av 2016 det eneste året norske filmer har passert 3 millioner i besøk i nyere tid. Og markedsandelen på 25,2 prosent er ny bestenotering, sier adm. direktør Guttorm Petterson i Film & Kino. Det er første gang markedsandelen har vært over 25 prosent.

Resultat 2018_nr2.png 

Besøk_og_markedsandel.png

Som en følge av at norske filmer har hatt en pen suksess gjennom hele året er det hele fem norske filmer på topp 15-listen og tre på topp 5. Filmen som topper, «Mamma Mia! Here We Go Again» har gjort det relativt sett bedre i Norge enn de fleste andre land i verden, inkludert Sverige, i forhold til folketallet. Avslutningen på året ble svakere enn i fjor, med en nedgang på ca. 25% i romjulen.

Kinoåret_2018_15_på_topp_nr2.png

Utvikling_besøk_2017-2018_nr2.jpg 

Norske_filmer_15_på_topp_nr2.png 

 

 

 

Annonse
Skroll til toppen