Gå til hovedinnhold

Fotball og sol førte til færre kinobesøk i Europa

Liten nedgang

Etter et rekordår i 2017 var det i fjor en liten nedgang på 3,3 % i antall kinobesøk i Europa. Nedgangen kan skyldes rekordsommeren og fotball-VM, i følge International Union of Cinemas (UNIC) som har lagt fram foreløpige tall for kinoåret 2018.

Fortsatt er gjennomsnittseuropeeren på kino 1.5 ganger i året. Det tilsvarte 1.25 milliarder kinobesøk og 8 euro milliarder i omsetning. De store publikumstrefferne var internasjonale storfilmer som Avengers: Infinity War, Bohemian Rhapsody, The Incredibles 2, Mamma Mia! Here We Go Again og Hotel Transylvania 3: Summer Vacation

Rekordår i Storbritannia, Polen og Tyrkia

Britene har ikke nok med Brexit-drama og sørget for det beste kinoåret siden 1970 med 177 millioner besøkende. I Polen og Tyrkia sørget nasjonale suksesser for gode besøkstall med henholdsvis 60 og 70 millioner.

Stor variasjon

I Skandinavia er det Norge og Danmark som skiller seg ut med gode besøks- og omsetningstall (Norge +3.9% / +9.1%, Danmark +4.0% / +5.1%). Finland hadde dårligere år med -8.2%, og Sverige holdt seg stabilt.

Det ser også ut som at tysktalende land led under mangel på tyske suksesser, Tyskland (-13.9%, Østerrike (-11.4%) og Sveits (-12.9%).

Les foreløpige rapporten om europeiske kinoåret 2018 fra UNIC her.

Nyhetsbrev

Få siste nytt og informasjon om kurs og aktiviteter