Annonse

Dag 4 fra CinemaCon

Film & Kinos Guttorm Petterson og Jørgen Stensland er på plass i Las Vegas for verdens største kinomesse, CinemaCon 2019.

NAC-seminar

NAC-SEMINAR – Hva skjer med de konvensjonelle bestselgerne i kinokiosken når man introduserer nye varegrupper:

Presentert av:

Radesh Palakurthi, Ph.D., MBA; Professor og Dean, I.H.G. Stol of Excellence, The Kemmons Wilson School of Hospitality and Resort Management, University of Memphis

Denne studien presenterer resultatene av en online undersøkelse av filmgjester i USA og ser på hva som skjer når de vil oppgradere kioskskjøpene ettersom nye alternativer blir tilgjengelige (for eksempel: utvidede menyer, spesialiteter og varmmat). Forskningen fokuserer på vurdering av effekten av kannibalisering av tradisjonelle kioskelementer på kinoens lønnsomhet etter at oppgraderte menyalternativer introduseres. Innflytelsen av filmgruppenes sosio-demografiske egenskaper, som alder, kjønn og inntekt ble også bli presentert.

NAC_seminar_2.jpeg

I undersøkelsen som ble presentert på dette seminaret ifjor så man på hva som var driverne for kinobesøk. Resultatet var: Filmene, nærhet til kinoen, reclainere. De liker å kjøpe kioskvarer, men dette får dem ikke inn på kinoen.

Årets undersøkelse, som fjorårets, var en blanding av kvalitative og kvantitative metoder. Først kvalitativ undersøkelse, så skissering av et kvantitativ opplegg på grunnlag av den kvalitative. Mulitvariate analyser av førstnevnte. De satte opp endel tradisjonelle kioskvarer: Popcorn, brus, pretzel og nachos. Og varmretter som Pølser, nachos og «corn dogs» mot mer uvanlige menyer. De ønsket å undersøke hva som skjedde med fortjenesten når man introduserte nye varesorter. Gikk dette på bekostning av fortjeneste, og dermed bestselgerne også?

De hadde respondenter fra hele USA. Sammensetningen skulle reflektere sammensetningen i USA. 64 % Hvite, 18 % Svarte, 8 % Asiater, Natives 4 % og andre 6 %. De med høy inntekt gikk mest på kino. Ved spesielle filmer (ikke blockbustere) var publikum villig til å betale opptil en dollar mer for filmen.

Det blir lite endring i kjøpsmønsteret med lavere pris. Det virker som om man har bestemt seg for å bruke penger når man er på kino. Brus og popcorn hører med. Ved å øke prisen med en Dollar kunne man økt lønnsomheten betraktelig. Sannsynligvis liten negativ effekt på besøket.

Ved introduksjon av nye varetyper går det utover salget på bestselgere og lønnsomheten vil dermed ikke øke. Dersom man øker prisen noe på f.eks. popcorn er imidlertid inntjeningsmulighetene store.

 

Fremtiden med solenergi og andre løsninger for kinoene

Mary Pickford Theatres gikk i tenkeboks etter å ha opplevd høye strømregninger (ikke helt ukjent i Norge heller) og endte med å prøve ut solenergi i «sunny California». Kanskje ikke like lett i Norge? Etter å ha funnet ekspertise på området investerte de i et system som har vist seg å bli nedbetalt i løpet av relativt kort tid. Utfordringen ble fra først av å finne en bank som var villig til å støtte dette økonomisk. Energien fra solcellene på taket av kinobygningen er nok til å poppe 1.440.000 bokser med popcorn per måned!

Solar_Battery.jpg 

Suksessen tiltrakk seg politikere som ville profittere på oppmerksomheten ved å støtte grønn energi, men dette ga også mye PR i media for kinoene. Satsingen på solenergi har vist seg gjennomførbart i flere stater enn solskinnsstatene i USA, gikk det frem av en paneldiskusjon i etterkant av presentasjonen, på nordøstkysten og denne type initiativ får både statsstøtte og blir ikke belastet med skatt. Satsningen har til og med gitt energioverskudd. Også vindkraft har vært testet. Kanskje kan dette inspirere noen i Norge til å tenke alternativt? Grønn energi er i vinden!

 

Paramount Studios

CEO Jim GIannapolis åpnet showet for Paramount med å introdusere den nye filmen om Elton John som har premiere om noen måneder. Rocketman har Taron Egerton i hovedrollen og følger Elton John i hans første del av livet. Oppvekst og gjennombrudd. Mange bra musikkscener og Egerton synger selv!

Rocketman_2k1.jpg 

Deretter var det tid for skrekkfilm. Crawl! Florida blir truffet av en orkan. Den høye vannstanden gjør at kjelllere blir fyllt og veier oversvømt. Det gir en mulighet for alligatorene å utvide menyen sin til også å gjelde mennesker. Kaya Scodelario og Barry Pepper spiller hovedrollene.

Deretter var det tid for Dora – The Explorer. Dora som mange kjenner fra barnetv her hjemme, har nå blitt spillefilm. Filmen heter Dora – Last City of Gold. Dora som blir spilt av Isabella Moner blir nødt til å dra på et farlig oppdrag i jungelen for å finne sine foreldre spilt av Eva Longoria og Michael Cena.

Deretter presenterte en Paramount et hjertelig gjensyn med Terminator. De to første Terminatorfilmene ble laget av James Cameron og han er produsent på denne som fortsetter der nr. 2 sluttet. Han har også fått med seg mange nye spennende skuespillere, men også de gamle heltene: Linda Hamilton og Arnold Szwarzenegger. Tim Miller (Deadpool) har regien. Filmen heter Terminator – Dark Fate.

Terminator_Dark_Flate.jpg

Så var det presentasjon av en komedie. Limited Partners. Denne filmen handler om to venninner som driver business sammen. De taper penger og blir kjøpt opp av en velstående dame som setter de to vennene opp mot hverandre. Rose Byrne og Tiffany Haddish spiller venninnene og Salma Hayek er tycoonen som ønsker å stjele selskapet fra dem.

Deretter en film for de litt yngre. Sonic The Hedgehog er bygget på et Sega spill som mange barn og unge kjenner godt. Sonic må redde jorden og blir etterfulgt av en demonisk Jim Carrey.

Sonic-The-Hedgehog-movie-2019.jpg 

John Cena kom på scenen og presenterte Playing with fire. En brannstasjon må ta vare på 3 barn som lager mayhem for Cena (som er brannsjef) og de andre på stasjonen. Usikkert om denne får distribusjon i Norge. Til slutt Kom Ang Lee for å presentere sin nyeste film Gemini man. Will Smith spiller to roller. En yngre kloning av ham selv kommer for å ta livet av ham. Ny teknologi gjør at dette er mulig å få til.  Den har premiere senere i år.

 

Lionsgate

Siste studiopresentasjon under CinemaCon i Las Vegas sto Lionsgate for. Joe Drake presenterte. Første høydepunkt Hellboy med David Harbour» som presenterte den selv. En blanding av action, eventyr, fantasy og horror. Premiere ganske snart (11. april), også i IMAX-formatet.

Så kom den nye filmen i John Wick-serien John Wick 3 – Parabellum, presentert av regissør Chad Stahelski, som trakk frem Halle Berry på scenen. Hun fortalte at hun hadde vært svært ivrig etter å få rollen som Sofia i denne action-thrilleren, selv om det betød svært mye trening, som til gjengjeld gorde at hun må kan bevege seg trygt, for stakkars den som kommer i hennes vei! Premiere i USA på selveste 17. mai.

John_Wick_3.jpg 

I Still Believe er en ny film i kristensegmentet (faith) fra de som sto bak I can Only Imagine. Dette har vist seg å nå en ganske stor gruppe i USA. Andrew og Jon Erwin presenterte sammen med Kevin Downs og Jeremy Camp fremførte tittel-låten fra scenen.

Knives Out var noe ganske annet. Et moderne mordmysterium i Agatha Christie-stil. Jamie Lee Curtis presenterte med fynd og klem og trakk frem regissøren Rian Johnson (Star Wars: The Last Jedi) og Ana de Armas, som spiller hennes datter i en ganske skrudd familie. Andre familiemedlemmer er Chris Evans, Toni Collette, Don Johnson og bestefar Christopher Plummer. Detektiven som skal løse mordgåten er ingen ringere enn Daniel Craig! Jamie Lee Curtis fikk for øvrig en hederspris senere på kvelden.

michael-shannon-1-e1539093820597-700x346.jpg 

Til slutt presenterte Seth Rogan og Charlize Theron Long Shot, en ganske frekk og hardtslående romantisk komedie, der de spiller hovedrollene som gamle bekjente og et umake par. Han som journalist som har fått sparken og blir engasjert til å skrive taler for en minister med presidentambisjoner. Filmen ble vist i sin helhet rett etterpå.

Annonse
Skroll til toppen