Gå til hovedinnhold

Ultimate kinoopplevelse og hvordan bruke kundedata til å øke frekvensen

AV Linn Barholt

Capas Linn Barholt rapporterer fra seminarene på dag 2 av CineEurope.

Creating the ultimate viewing experience

David Hernandez - ble byttet ut med hans leder, Carlos, Samsung - Mark Christiansen, Paramount - Roland Jones, VUE - Dan Huerta, Cinionic

Panelet åpnet med et spørsmål om hva som var den beste visningsopplevelsen de hadde opplevd. Samsung Onyx, 70mm, Dolby og IMAX ble trukket fram.

Deretter startet en diskusjon om viktigheten av at kinoene følger de forskjellige standardene som er satt. Det hjelper lite å investere i utstyr dersom det ikke blir brukt riktig. Publikum må oppleve det unike i de forskjellige formatene, slik at de føler at de får en premium opplevelse.

Man må holde seg oppdatert på den tekniske utviklingen, men det er også en utfordring for kinoene når de skal finne ut hva de skal investere i. Det er ikke all teknologi som kan forsvare å en høyere billettpris (eks. LED).

Samtidig er vi som bransje ikke flinke nok til å markedsføre de store teknologiske skrittene vi gjør, som digitalisering og 4K.

Paramount gjorde et poeng ut av at det er en utfordring å lage film i alle de forskjellige formatene, som 4K. Det er dyrere og de opplever ikke at det er en tilsvarende stor etterspørsel etter det. De fleste kinoene velger laser i dag. Det er et rimeligere alternativ som krever lite oppfølging.

Erfaring viser at publikum er i mye større grad villig til å betale for mer komfortable seter enn oppgradert teknologi.

Avslutningsvis var det en diskusjon rundt 3D og hvorvidt bransjen gjorde så mye galt at vi ødela markedet for 3D film. Det ble produsert filmer med lav kvalitets 3D teknologi, og det var kinoer som brukte 3D utstyr feil. Det resulterte i en lang periode der publikum betalte en premium pris for noe de ikke opplevde som en premium opplevelse.

Kan vi klare å snu denne negative trenden og få publikum til å bli entusiastiske ovenfor 3D igjen?

Industry Roundtable: From Customer Insight to Admissions Growth

2_cineeurope.jpg

Moderator: Marine Suttle, Webedia Movies Pro - Panelists: Xavier Albert, Universal Pictures International - Sarah Lewthwaite, Movio - Antoine Gouiffes, Yan - CGR Cinemas - Brina Collina, Facebook

Panelet startet med en diskusjon om hvilken innsikt som styrer markedsføringen i dag. Sosiale medier ble trukket frem som en av de aller viktigste verktøyene, i tillegg til engasjementsrater på youtube samt data fra POS-systemer og lojalitetsprogrammer.

Movio viste et studie som beviste hvor mye man kan tjene på å tilrettelegge markedsføringen til publikum basert på innsikt.

CGR Cinemas presenterte et case for markedsføring rundt filmen «It», der de brukte facebook retargeting på tilrettelagte segmenter.

Facebook fortalte om fokuset på kundereisen, hvordan den må forstås, og hvordan den kan påvirkes. De samarbeider med både distributører og kinoer om markedsføring av filmer og salg av kinobilletter.

CRM og lojalitetssystemer må brukes mer aktivt, og Movio jobber med å utvikle en database hvor kinoer kan anonymisert sende dataen sine til, og få aggregerte data tilbake.

Viktigheten av å også se på adferdsdata ble diskutert. Det finnes flere eksempler på filmer som har hatt store publikumsgrupper fra andre alderssegmenter enn forventet. Hadde vi klart å forutse dette på forhånd og markedsført direkte til de målgruppene, kunne potensialet vært mye større.

Timing i forhold til release av filmen ble også diskutert. De fleste publikummere kjøper billetten rett før de går på kino. Men det er ikke nødvendigvis slik at de ønsker, eller kan se filmen i premiereuka. Man må derfor ikke glemme å markedsføre filmen etter premiereuka, men fortsette å kommunisere til de rette segmentene så lenge filmen går på kino.

FilmGrail - Digital Commerce and Marketing forCinemas

1_CineEurope.jpg

Simon Souris Strumse, Filmgrail

Filmgrail startet med å snakke om bakgrunnen sin. For 6 år siden lagde de en populær streaming guide som handlet om hjelpe publikum med å finne ut hvor de kunne se en gitt film, men også få hjelp til å finne ut hvilke filmer de ønsker å se, gjennom å skape sosiale nettverk som handlet om anbefaling av film.

Når Filmgrail begynte å jobbe med kinoer ble de godt kjent med hvilke utfordringer bransjen hadde. De bestemte seg for å lage en kinoapp og satte seg konkrete mål som de ville hjelpe kinoene med;

De ville øke frekvens til kinopublikummet, men senke kompleksiteten. De ville øke lojaliteten men samtidig senke kostnaden for lojalitet. I tillegg ønsket de å øke inntekten per bruker.

Filmgrail fokuserer på kundereisen, og det å skape en inspirerende og ukomplisert opplevelse for publikum

Avslutningsvis ga de en sniktitt på en ny plattform som gir appen og nettsidene enda flere muligheter.

Nyhetsbrev

Få siste nytt og informasjon om kurs og aktiviteter