Gå til hovedinnhold

CineEurope Dag 4

Film & Kino er tilstede på kinomessen i Barcelona hvor man får siste nytt fra kinobransjen.

Accessibility - A Big Screen Experience for all

file1-12.jpeg

Panelet ble ledet av Edna Epelbaum, CEO Cinevital. I panelet satt Leah Byrne, Audience Development manager Picturehouse Cinemas. Veronika Flaxi, Managing Director Cineplex Vilsiburg. Grainne Peat Managing Director Event Cinema Association og Demir Yavuz, Head of Technical Operations Universal.

Leah Byrne begynte med å snakke om utfordringene kinoene har for å tiltrettelegge for kunder med spesialbehov. Først og fremst er kommunikasjon vanskelig. Det å kommunisere forskjellige tilbud til de forskjellige utsatte gruppene kan være krevende. Dette gjelder både informasjon om tilgjengelige visninger og om tekniske løsninger. Kunder med spesialbehov kan omfatte synshemmede, døve, funksjonshemmede, samt diagnoser som autisme og demens. Ofte er det kostnadene som er en hindring for mange kinoer.

I Storbritannia har de startet opp et «tech challenge fund» som skal avhjelpe dette. I Storbritannia er det og 4 forskjellige apper i forhold til synstolking. Men det gjør det også vanskelig for kinoene å velge. Kanskje burde man enes om en felles modell?

I Tyskland er mye regulert. Særlig dette med subtitling og adgang til funksjonshemmede er regulert, men ikke i forhold til synstolking. Problemet her er at kinoene ikke programmerer for visninger til utsatte grupper. Det er rett og slett ikke nok programmering av slikt innhold. Det er og viktig at kinoenes sider viser all informasjon om det totale tilbudet.

Når det gjelder tekniske løsninger så funker de ikke alltid optimalt. Ved synstolking så er det ikke alltid det er like god dekning i alle setene.

Leah Byrne fortalte at de har hatt visninger for autister siden 2008. De har kontakt med national Autism Association og legger til rette ved å ha lavere lyd i salen og lysstyrken blir også regulert. Noe av det samme gjelder ved visninger for demente. Disse er ofte sosialt isolerte så da er det viktig å ha perioder i forkant med kaffe og sosiale treffpunkter.

Myndighetene bør gjøre det verdt det for kinoene. For en privat aktør er det alltid snakk om lønnsomhet. Og om kostnadene blir for store, er det ikke sikkert man gjennomfører dette. Det er også noen juridiske utfordringer. Ved bruk av apper har man hele tiden telefonen aktivt tilstede. Dette kan gi noen utfordringer i forhold til piracy.

Trening av de ansatte er viktig. Man skal f.eks ikke løfte folk ut av rullestolene fordi det bryter med lov ihht brannforskrifter. De må kunne rømme selv. Det man kan gjøre er å snakke med brukerne som har spesialbehov for å lære mer om hvordan man best tiltrettelegger for de.

Skeie på stand

file-33.jpeg

(Runar Lien fra Skeie)

Nok et år har Skeie hatt stand på messa i Barcelona. Også i år har det vært god trafikk med henvendelser fra kinoer, spesiellt fra Norden. Men Runar Lien forteller at de også har solgt til andre land. Det er viktig for Skeie å være tilstede på disse treffene. Det er hyggelig å treffe mange nordmenn, og ofte oppretter man kontakten med kinoene på messa, mens selve salget kan skje i ettertid.

Nyhetsbrev

Få siste nytt og informasjon om kurs og aktiviteter