Gå til hovedinnhold

Om årets teknikkseminar i forkant av kinokonferansen

Last ned foreløpig program for teknikkseminaret her

Meld deg på teknikksemninar og kinokonferansen her

Årets nyhet

Etter fjorårets seminar fikk vi noen innspill og ønsker om å legge større vekt på den virkeligheten det tekniske personalet opplever i sitt daglige arbeid. For å etterkomme dette, starter årets teknikkseminar litt tidligere på mandagen, i et eget rom i kulturhuset (over gaten fra kinoen). Her vil de tre kinotekniske leverandørene i det norske markedet ha hver sin stand, hvor de har med seg tekniske eksperter på det mest vanlige utstyret på kinoene.

Unique Digital Nordic vil ha med seg en representant fra Christie (antakelig Francis Zee fra England eller Brian Claypool fra USA), en representant fra Dolby (Angela Williams, Software manager, cinema technology fra Dolby i San Francisco) og en av sine egne eksperter på Rosetta. Kino AV-teknikk vil ha med seg en representant fra Sony (Oliver Pasch), og Cinemadesign in Sweden vil ha med seg en representant fra Barco (Tom Bert). QSC vil ha en egen stand der Ulf Qvicklund har med seg med Danny Picket fra USA. Det er meningen at deltakerne skal mingle rundt i rommet og spørre ekspertene om ting de lurer på, diskutere løsninger og ideer osv. Terskelen skal være lav, så man kan stille alle slags spørsmål uten å frykte for at de er "dumme". Ellers kan man lytte til hva andre spør om og delta i diskusjoner som forhåpentligvis vil foregå på de ulike stasjonene, og mellom deltakerne.

Vi setter frem en enkel lunsj som man kan spise innimellom slagene, og håper deltakerne ikke er for sjenerte til å kaste seg inn i samtalene.

De kinotekniske leverandørene presenterer

Etter arrangementet på kulturhuset beveger vi oss over til kinoen, hvor selve teknikkseminaret vil foregå. Først ut er en seksjon der de kinotekniske leverandørene er bedt om å presentere tema som de mener er aktuelle og interessante for de som jobber på kinoene. VI er også litt spente på hvordan de vil løse utfordringen…

Kinoteknisk utvikling

Som alltid vil en del av teknikkseminaret dreie seg om hva som skjer på det kinotekniske området.

Mike Bradbury, teknisk sjef for Odeon UK, er tilbake for tredje gang med sitt "In The Pub With Mike", der han samler et lite ekspertpanel på scenen, serverer øl og har en uformell prat med sine gjester. Etter suksessen på tidligere seminarer, har Mike nå tatt konseptet videre til andre arrangementer. Jan Rasmussen fra Nordisk Film Biografer (DK) er tilbake, denne gangen snakker han om forvirringen rundt Immersive Audio, særlig etter at det er kommet en ny standard. Vi topper det hele med Jerry Pierce, som er i Europa for første gang på 7 år. Han er teknisk rådgiver for den amerikanske kinoorganisasjonen NATO (National Association of Theatre Owners) og leder av ISDCF (InterSociety Digital Cinema Forum). ISDCF er et forum bestående av studioene, ulike fabrikanter og leverandører og kinoene, der de diskuterer praktiske løsninger og gjennomfører tester for å sikre at utstyret på kinoene, DCPene osv fungerer sammen. De står bl.a. bak NamingConvention, som lager systemet for navngiving av DCPer, de er sentrale i overgangen fra Interop til SMPTE DCP, og er kanskje de viktigste forumet for utvikling av digital kino.

EDCF (European Digital Cinema Forum) lager for tiden et stort dokument de kaller A Best Practices Guide to Image and Sound. Det skal bli et nyttig oppslagsverk for alle som driver med kinoteknikk. Initiativet ble tatt av Julian Pinn, da han var teknisk rådgiver for UNIC (den europeiske kinoorganisasjonen), og han kommer selv og presenterer prosjektet.

Noen av ekspertene som deltok på mandag formiddag vil også holde innlegg om kinotekniske tema. Og så topper vi det hele med en presentasjon av Samsung Onyx, der lerretet er byttet ut med en stor skjerm (Direct View). Paul Maloney, som har vært i bransjen i mange år, jobber nå for Samsung, og kommer for å foreta presentasjonen.

Det er ikke uten grunn at vårt teknikkseminar er blitt en "snakkis" og en referanse på andre arrangementer i Europa, og vi er stolte over hva vil har fått til. Ikke gå glipp av dette, og meld deg på i løpet av uken (senest fredag 27. september)

Nyhetsbrev

Få siste nytt og informasjon om kurs og aktiviteter