Gå til hovedinnhold
Kinokonferansen 2019

Teknisk seminar del 2

Oppsummering av presentasjonene på andre dag av teknikk seminaret under Den norske kinokonferansen 2019.

4-5. november er kinobransjen samlet til teknisk seminar i Tromsø. Her får leverandører og andre aktører presentert siste nytt innen produktutvikling for kinosalen.

Teknisk seminar del 1

Kinokonferansen dag 1

Kinokonferansen dag 2

Kinokonferansen dag 3

Migration of cinema projection from XE to LP and RGB: Driving forces

Tom Bert, Barco

Tom presenterte utviklingen i Barcos prosjektorteknologi og overgangen fra Xenon lyspærer til laser. Denne utviklingen delta han opp i tre faser.

undefined

Fase 1: 2010-2014.

Kinoene hadde fått større lerreter og det var samtidig et ønske om lysere 3D. Det var dette kravet som førte til at Barco startet med laserprosjektorer. Den store Barco Flagship Laser ble laget for å nettopp tilfredstille kinoenes ønske om lysere 3D bilde på større lerreter.

Fase 2 2014-2018

Laserprosjektoren hadde blitt godt mottatt, men kinoene ville ha mindre og rimeligere varianter. Resultatet var Barco Smart Laser og flere andre modeller. Alle xenon prosjektorene til Barco eksisterer i dag som laserprosjektorer.

Fase 3 2019-

Den andre bølgen vi er i nå, er en overgang til en mer digital arbeidsflyt. Prosjektorene er smartere for å være mer strøm-effektive, de kan styres fra remote,og de har APIer som snakker med de andre systemene. Barco Series 4 er nyeste produktet med disse elementene. Serie 2 er ikke End of Life enda, men mangel på komponenter er en økende risiko.

Speckle Tests & Enhanced Wavelength Diversity

Phil Lord, Christie

I november 2018 startet Christie en evalueringen av RealLaser prosjektorer på forskjellige lerreter fra ulike leverandører for å observere speckle. Laser speckle er subjektiv, og både avstanden til lerretet og andre faktorer påvirker brukerens opplevelse av speckle. Etter forberinger på RealLaser Optical gjennom Extended Wavelength DIversity (EWD), har de når gjennomført en ny evaluering av opplevelsen av speckle med bruk av Christie prosjektorer på Harkness leretter.

undefined

undefined

Loudspeaker Response in Real Rooms

Ulf Quicklund, QSC

Ulf ga en grunding gjennomgang av hvordan man måler lyd i kinosalen og hva som påvirker lydkvaliteten publikum oppfatter.

undefined

undefined

undefined

About EDCF - Best practices guide to image and sound

Julian Pinn, Julian Pinn Ltd.

Julian fortalte om arbeidet med European Digital Cinema Forums Best Practice Guide. I kinosalen kan man ikke ha en lydmann og lysmann på hver forestilling. For at publikum skal se og høre det som filmskaperen ønsker, må man følge bransjens standarder. Men det er mange standarder i bransjen for spesifikke områder. EDCF sitt prosjekt har som hensikt å samle de ulike standardene og lime dem sammen. Resultatet er et online dokument som er delt opp i ulike kapitler for prosjektor, seter, lyd osv.

undefined

Rolv Gjestland ble invitert opp på scenen for å snakke om sin bok How to Design a Cinema Auditorium. Det har vært et parallelt prosjekt til Julians, og mye av innholdet fra Rolvs bok er med i EDCFs Best practice guide.

Shifting Technologies in the Cinema

Jerry Pierce, NATO and ISDCF

undefined

Teknologisk innovasjon fra TV-stuen driver den tekniske utviklingen - fortalte Jerry Pierce. Ny teknologi som UHD, HDR, 4K og 8K, er det hjemmeskjerm produsentene som står bak. Det markedet er tross alt mye større en kinomarkedet. Spørsmålet er om det er riktig at kinobransjen adoptere disse termene fra TV-verden? Burde det kalles HDR? Pierce mener nei, og sier at kinoene burde selge opplevelser og ikke elektronikkbransens nye termer.

Pierce ga en oversikt over dagens prosjektorteknologi. Kinoen er et kalibrert miljø og mørkt rom, til forskjell fra stuen hjemme. Masters som spiller lysere og høyere kontraster er ikke godkjent av de kreative. Men man kan ikke lage Masters for hver teknologi. Neste Star Wars har 600 versjoner, men kun 12 versjoner for USA. Økning i versjoner gjør studioene gale.

undefined

Pierce redegjorde så for NATOs Digital Cinema Picture Level Project. Målet til dette prosjektet er å gi en oversikt over hva som brukes i markedet og hvordan det oppleves det for brukerne. En Master er jo mixet for en standard kinosal, men hva er en standard kinosal? Det er det Pierce og NATO prøver å finne svar på.

De er nå i gang med å måle lys og bildekvalitet i amerikanske kinosaler. Det er et nøysommelig arbeid og det tar ca. 2 timer å måle en sal.

Pierce var gjennom flere andre trender innen kinobransjen, men han ga utrykk for at det viktigste for kinoen er fortsatt å tjene penger, og nye seter og koppholdere gir høy avkastning.


About Samsung Onyx, Direct view cinema system

Paul Maloney, Samsung

Innovation change the way we make and watch movies - fortalte Paul. Og uansett om man er for eller mot LED skjerm, må vi innovere oss.

undefined

Publikum fikk en gjennomgang av fordelene med LED skjermer. Superb kontrast, sort er sort, og høyere brightness med 146 Footlambert mot konvensjonell 48 Footlambert. Men skjermene kan justeres ned fra 146 til 48 Footlambert. Samsung vil ikke sette standarden, men heller tilpasse seg bransjen.

undefined

LED skjermer gir også rom for nye muligheter i kinosalen. Lyset i salen kan dimmes opp uten at det går utover bildekvaliteten, og dermed kan man servere mat og ha barnevisninger. E-sport og annen sport passer og godt til dette formatet.

I dag har Samsung installert 66 skjermer, hvorav de fleste er i Asia.



Nyhetsbrev

Få siste nytt og informasjon om kurs og aktiviteter