Gå til hovedinnhold
Oppsummering

Dag 1: Kinokonferansen 2019

Hele kinonorge er i år samlet i Tromsø for innholdsrike dager med faglig påfyll og sosialt samvær. Her er oppsummering fra dag 1.

Teknisk seminar del 1

Teknisk seminar del 2

Kinokonferansen dag 2

Kinokonferansen dag 3

Åpning kinokonferansen

ved Jørgen Stensland, Film og kino

Jørgen ønsker velkommen til hoveddelen av konferansen, og oppsummerer kort den tekniske delen som nå er over. Han fortsetter med å informere om dagens program og forelesere, blant annet om paneldebattene vi skal ha senere i dag. Han går videre med resten av ukas program og introduserer alle forelesere vi skal få oppleve under denne konferansen.

Deretter blir også sponsorene introdusert for folkemengden og takket varmt.

Jørgen leverer en veltalende og sjarmerende tale, og har herved åpnet den 8. kinokonferansen.

Kundereisen på kino

Panel ledet av Patrick Von Sychowski (Celluloid
Junkie) med Michelle Walsh (Vox Cinemas), Sarah Lewthwaite (Movio), Duncan Carzon (Curzon Cinemas) og Frode Soleim (Filmweb)

undefined

Panelet begynner med å introdusere seg selv og selskapet de representerer.

Første tema som skal opp i diskusjon handler om data, datalagring og hvordan bruke det som et verktøy for å fange hver enkelt kundegruppe.

Sosiale medier er ikke kun et salgsverktøy, men også en måte å kommunisere med kundene på. På denne måten kan sosiale medier hjelpe oss å forstå hvilken opplevelse kundene våre er ute etter, og på den måten levere et etterspurt tilbud. Sosiale medier er altså et verktøy som kan brukes til å øke kundetilfredsheten, levere et etterspurt produkt og nå ut til målgruppene. Vi ser at datalagring kan være positivt både for oss som bedrift og også for kundene som får det de er ute etter.

Ved å samle inn data fra kundenes internettvaner og bruke dette til å personalisere reklame, er det også lettere å treffe hver enkeltes ønsker og behov.

Videre snakkes det om hvordan bygge disse profilene og kampanjene. Hvordan finne ut hvilken kundegruppe et produkt treffer, og på denne måten gå direkte etter disse kundegruppene, og på den måten ikke kaste bort ressurser på en kundegruppe som ikke er interessert i produktet.

Det snakkes også om hvordan igjen fenge kunder som tenker på å forlate skuta. Kan mer luksus fenge? Gratis popcornprøver? Eller bedre personaliserte tilbud?

Det er viktig å studere potensielle kundegrupper, da studier har vist å overraske oss med hva forskjellige kundegrupper faktisk ønsker. Noen ganger igjen er det åpenbare den beste løsningen.

Kundegrupper som allerede har kjøpt et produkt kan også være en god promotør og bør kanskje også være en av målgruppene vi ennå driver aktiv reklame mot.

Spørrerunde:

Kan man samle info om hva kundene faktisk handler, for så å kunne tilby kundene det de faktisk er interessert i?

-Man kan på et nivå se nærmere på hva folk i kundeklubber kjøper, og gi de personlige tilbud. Det er filmer som drar folk.

Hva bør kinoer tenke på for å tilby et bedre tilbud:

-Vis at du ser kunden og kundens behov.

-Få kunder til å avsløre hva kundene liker av filmer slik at du kan tilby filmer som kan være av interesse

-Det er bedre å gjøre noe enn å ikke gjøre noe som helst (Patrick)

Transforming ODEON´s London Cinemas

ved Mike Bradbury, Odeon Cinemas

undefined

Mike starter med å introdusere Odeon London Estate. Det er nå 5 Odeon Luxe i London i dag, og 4 er under bygging. Det er 2 Luxe and Dine som er nært ved å åpne i London. De tilbyr Luxe opplevelsen i tillegg til muligheten å spise.

Videre snakker Mike om Odeon Leicester Square prosjektet, som er en total renovering av den gamle kinoen i Art Deco style som stod klar i Londons West End i 1937. Kinoen har 6 saler, og var den første kinoen i Storbritannia med Dolby Cinema system. Ved Odeon Leicester Square har man også mulighet til å nyte mat og drikke i Oscar´s Bar, oppkalt etter Odeons grunnlegger Oscar Deutsch, med panoramautsikt over Leicester Square.

Vi får også et raskt innblikk i kinoens historie, blant annet historien om de kjente Leopard printed seats. Disse stolene er for lengst skiftet ut, men Odeon har valgt å hedre historien ved å installere Leopard mønstret teppe i en av salene.

Forbrukeren i endring – hvordan omstille seg til morgendagens forventninger?

Ved Linn Barholt, Hege Sørli og Erling Hjorthaug, CAPA

Hege startet med å se på de største trendene de siste årene, og hva som kan være lurt å se på framover i tid.

Publikum og befolkning

Her får vi først en rask introduksjon i aldersfordelingen til kinogjestene. Den største målgruppen er i alderen 12-30 år, mens 50+ er underrepresentert. Vi blir presentert for mye statistikk om hvilken aldersgruppe som går på kino og hvor mange ganger i året, med utviklingen fra 2010 til 2019.

Hva skjer i framtiden?

Befolkningsutviklingen i 10 år framover:

32% flere over 70 år. Her ligger det muligheter med seniorkino, vise gamle klassikere og lage en møteplass for eldre.

ca 8% flere i 30 årene.

2.3% færre i 20 årene.

Innvandrere! En betydelig del av norsk befolkning har innvandrerbakgrunn, og her ligger det en mulighet, blant annet ved å vise et større antall utenlandske filmer.

Oppsummering: flere eldre, færre yngre. Frekvensen på de yngre går ned. Mulighet: Aktivere de yngre i større grad, se mulighet i eldrebølgen og utenlandske filmer.

Deretter var det Linn som fortalte om hvordan teknologien former og forbedrer livet vårt. Folk forventer skreddersøm. Vi må tilby bedre produkter i bytte mot data, og kundene er villig til å gi bort data i bytte mot mer skreddersydde tilbud.

Vi ønsker ikke lengre masse muligheter, men skreddersydde tilbud.

Gir du publikum det de har mest lyst på?

En større trend de siste årene er at folk ønsker å kjøpe en opplevelse framfor et produkt, som er gode nyheter for kinobransjen. Men det tilbys også flere muligheter til opplevelse. Skap rom for kvalitetssamvær.

Inkluder alle. Tilrettelegge handleopplevelsen etter behovet til kundene.

Bruk sjarm. Historiene vi husker er de som rører oss emosjonelt.

Erling så nærmere på forstyrrende elementer i moderne verden.

Vi mister fokuset og klarer ikke lengre fokusere eller studere, men vi klarer og bruke 3 timer på candycrush. Dette er hva vi kaller The war over attention!

En gullfisk har et oppmerksomhetsspenn på 9 sekunder, menneskets er på 8 sekunder. Den konstante flyten av informasjon og den konstante tilgangen til sosial media har gjort at utviklingen av folk som føler seg ensom eller utelatt øker drastisk.

Kino er der vi har menneskelig kontakt og varme, et sted hvor folk får fri fra mobilen. Men også her følger mobilen med oss. Norge er det eneste nordiske landet som har klart å snu denne trenden av mobilbruk.

undefined

Hold! App som gir deg poeng for å ikke bruke mobilen, og poengene kan byttes i belønninger. Dette er for å utvikle et sunt mobilbruk, og det funker. Her kan bedrifter lage egen profil og nå ut til kundene sine. Klarer de for eksempel å holde seg unna mobilen ved kinobesøk kan de samle opp poeng som til slutt kan resultere i gratis popcorn.

Konklusjon

Ta vare på kjernemålgruppen, samtidig som du forbereder deg på eldrebølgen. Bruk teknologien til å gi et skreddersydd tilbud til kundene. Bruk teknologien til å bygge et varmt og inkluderende samfunn.

Shifting Technology in the cinema

ved Jerry Pierce, rådgiver NATO

undefined

Kaos i kinoen og hvordan temme det?

Jerry kaller det han gjør for teknologisk politikk.

Hvordan kommer ny teknologi til kinoen?

Jerry prøver å forenkle kaoset ved å gi følgende eksempel:

I år 2000 kom noen selskap opp med nye ideer for teknologi. Noen synes det var fantastiske ideer og heiv seg med. Så hiver flere seg med og kommer med sine ideer, til slutt er det et stort kaos. Så tar noen over og prøver å organisere. De lanserer noe, som blir utviklet etter hvert og til slutt gir et brukbart resultat (produkt).

Business vil vinne over teknologi hver gang.

Not broken? Dont fix it!

Klarer kinobransjen og holde følge med den raske framgangen i teknologi?

Svar: alt innenfor kinoverden burde vi ta sakte. Er det snakk om endringer som vil skje innen 1 år, vil det være uklokt å hive seg på så raskt.

Unique Nordic Digital/Live kino Tittel TBD

ved Ørjan Taule

Vi fikk en status på RosettaLive utrulling. I dag er det installert 139 enheter som gir en dekning på ca 65% av kinoene i Norge.

Supporten er økt med ca 40% fra november 2018 til november 2019, og yter nå mellom 1000 og 1200 timer kundesupport per måned.

TMS- ny funksjonalitet

Bedre planlegging, raskere behandling, besparelser

Lampe oversikt, TMS feilretting (funksjon for å rette åpenbare feil automatisk), service/vedlikehold, zendesk integrasjon (mulighet for å opprette saker direkte fra TMS, automatisk generering av black screen og andre kritiske feil)

Automatisk slukking av lampe ved ingen solgte billetter for å spare lampetimer og strøm.

Programmet skal også kunne regne ut etterhvert hvor mange visninger man har av en film, hvor mange solgte billetter, hvordan type publikum det er (kjøpes det mye snacks og trenger mye opprydning?) og hvor mange man da bør ha på jobb, i tillegg til å fortelle om det ennå er kunder i kiosken som ennå holder på med handelen. Med dette nye programmet ønsker Unique å optimalisere bemanning, optimalisere programmet og gi en mer forutsigbar arbeidsdag for de ansatte.

Nye NOC-avtaler

Support-pakkene er relativt lik. Alle avtaler går ut 31 desember, og Unique sender ut i disse dager informasjon for å få ny avtale.

Det nye her er at DocuSign blir tatt flittig i bruk for å gjøre det mer effektivt, hvor kunder før ofte sendte underskrevne avtaler over faks eller fysisk post.

Utvidet garanti

Garantiavtalene varer til 21.12.2022, eller til utstyret blir erstattet med nytt. Garantien gjelder alt av Christie og Doremi/Dolby utstyr som ble kjøpt under utrullingen. For at garantien skal være gyldig må det gjennomføres årlig service. Årlig service er inkludert i prisen. Pris per sal vil være 2950 kr per sal per måned, inkludert frakt av reservedeler samt årlig service.

Norwegian? Cinema in a global Context

Panel ledet av David Hancock (IHS-Markit) med Paul Maloney (Samsung), Julian Pinn (JPPLTD) og Jan Petersen (Nordisk Film Biografer)

Paneldebatt om norsk kino på verdensbasis, med kun utenlandske deltakere. Jan Peterson som er den i panelet som kanskje har mest med norsk kinobransje å gjøre åpner med å påstå at kinomarkedet i Norge er stabilt.

Samsung snakker om skjermer, og konkluderer med at lyd ikke lengre er et problem. Det som vil være et problem er kostnader per sete og det å fysisk få plass til skjermen.

Debatten går videre til å handle om filmskapere og de som viser fram filmene, og at de må finne en måte å samarbeide på ettersom de er ute etter samme resultat, og trekke folk til kinolerretet. Videre går debatten over på kvalitet eller penger?

Klarer vi å henge med? Klarer vi å levere?

Klarer Samsung å videreutvikle seg for å dra folk bort fra Netflix på TVen hjemme og til det store lerretet på kinoen? Hva blir det neste steget for å oppnå dette?

Der er så mange formater i verden og så mange forskjellige kinoen med forskjellige kvaliteter. Er det mulig å utvikle slik at alle kan spille av samme format?

Til slutt kommer en kjapp konklusjon med at det er helheten ved kinoopplevelsen som trekker. Å komme inn i en bygning og bli blåst av gårde av arkitekturen, recliners, mat, servering osv... Vi i kinobransjen rår ikke over hvilke filmer som blir laget, men vi kan påvirke hele opplevelsen for kundene slik at de ser verdien av å bevege seg ut av stuen og på den nærmeste kinoen.


Nyhetsbrev

Få siste nytt og informasjon om kurs og aktiviteter