Annonse
Rolv Gjestland

Teknisk seminar del 1

4-5. november er kinobransjen samlet til teknisk seminar i Tromsø. Her får leverandører og andre aktører presentert siste nytt innen produktutvikling for kinosalen.

Teknisk seminar del 2

Kinokonferansen dag 1

Kinokonferansen dag 2

Kinokonferansen dag 3

Møt ekspertene

Årets seminar ble åpnet med en varm velkomst fra Rolv Gjestland. Deretter var det tid for å lære og bli kjent. De kinotekniske leverandører og eksperter fra Christie, Barco, Sony, Dolby, QSC og Rosetta hadde stilte seg opp med hver sin stand for å svare på spørsmål fra bransjen. Det var lærerikt for kinopersonalet å få svar på spørsmål om ting de lurer på fra sin arbeidshverdag.

undefined

Mons Ødegård og Kristian Døssland fra Unique i ivrig diskusjon med Helge Skeie fra Drammen Kino.

CinemaDesign in Sweden

Lillebjörn Gyllefeldt, CinemaDesign in Sweden

Lillebjörn innledet med å fortelle om sin bakgrunn som kinomaskinist hos SF Bio til og så arbeide med digitaliseringen av kinoene i Sverige. Når digitaliseringen pågikk, så var han ikke mer en 9 dager på kontoret i løpet av året. Tiden ble brukt i tekniske rom hos kinoene. Han var teknisk sjef hos SF Bio frem til i han i mars i år gikk tilbake og tok over ansvaret for CinemaDesign in Sweden.

Det var interessant for publikum å høre hvordan CinemaDesign endte opp med å bygge kinoer i Sør-Amerika. Nå er de igang med å bygge verdens høyestliggende kinokompleks på 4300 m.o.h i La Paz, Bolivia. En utfordring som dukket opp i høyden, er om xenon-lampenes trykk tåler det. Laserprosjektorer ble løsningen på dette problemet.

At vi nå eksporterer kinodesign til resten av verden, er et tegn på at vi i Skandinavia kan det å lage kinoer.

Unique Digital Nordic presenterer

Ørjan Taule, Unique Digital Nordic

Publikum fikk en status på Rosetta Live. Unique startet utrullingen rett etter kinokonferansen i fjor, og mellom november og april så ble det installert 139 enheter i Norge. Den første ordinære forestilling var i april, og de har nå vist 13 titler på ca. 120 visninger.

Unique har det siste året økt bemanningen på support med ca. 40%. Dette har ført til at NOC tjenestens kvalitet igjen er på et høyt nivå over 90% og responstiden er nede på ca. 20 min. Det hjelper med flere folk

Deretter var det tid for å presentere siste nytt av funksjonalitet til TMS.

En integrasjon med sakbehandlingssystemet Zendesk, gjør at at TMS kan opprette egne saker hos Zendesk uten at noen trenger å være involvert. F.eks når det ikke har kommet noen på jobb, så har TMS allerede opprettet en ticket hos Unique.

TMS har og fått en ny modul for service og vedlikehold. Modulen gir en oversikt over vedlikehold, garanti, og komponentbytter. Da vet kinoen når det sist er gjort en service og hvor lenge garantier varer.

Lampeoversikt er en annen nyhet. Der overvåkes bruk og gjenstående levetid. I tillegg kan lamper automatisk slås av dersom det ikke er solgt billetter til en visning.

undefined

Rosettabridge kommer og i ny drakt hvor det er tydeligere farger, bedre oversikt, enklere navigering og optimalisert ytelse.

undefined

Salgssjef Tor Brede Michelsen fortalte om deres samarbeid med Infinity Seating. Det er de som har laget de luksuriøse stolene, «The Prince Range», vi i publikum nyter godt av under kinokonferansen.

undefined

Et produkt som skilte seg ut var The Loge. Et kanskje i overkant privat love seat til bakerste rad?

Uansett, lærdommen er at saler med recliner stoler selger ut først.

General update from Oliver

Oliver Pasch, Sales Director hos Sony DIgital Cinema

4K innhold avmystifisert

Oliver blir ofte spurt om hvor det blir av 4K innholdet. For å svare på dette har Sony laget en rapport, 2016-2020 4K titler på store kinokjeder i Storbrittania, for å avmystifisere dette.

undefined

Nye filmer sluppet i 4K har økt fra 40 i 2016, til å være oppunder 100 i 2019. Det utgjør ca. 20% av nye filmer i UK. I dag er innholdet med 4K variert med et spenn fra indie-filmer til Toy Story 4 som også er Pixars første film i 4K. I tillegg blir mange gamle filmer remastered i 4K.

Frame rate diskusjon

Pasch åpnet så opp for en diskusjon om High Frame Rate med utgangspunkt i nylige sluppet Gemini Man. Et problem med filmen var at den ble promotert med 3D+ som er relativt ukjent. Et par av deltakerne i salen var heller ikke særlig begeistret for HFR og syntes det så mer ut som TV-film enn kinofilm.

Konklusjonen til Pasch var at bransjen burde fokusere på det vi kan og er gode på, og det er Showmanship. Showmanship er viktigere enn å bli fortapt i å tilpasse oss den nyeste teknologien fra TV-stua.

Immersive audio – it’s all around you

Jan Rasmussen, Head of Screen Technology hos Nordisk Film Cinemas

undefined

Jan startet med å gi salen et kræskurs i hva Immersive Audio er for noe. Kort fortalt går det ut på at lyden flyttes som et objekt gjennom hele kinosalens masse, noe som virkelig forbedrer kinopplevelsen. Gravity er en film som oppnådde stor suksess med dette lydformatet.

I dag er det mer en 5500 Immersive audio saler globalt, hvorav 5000 har Dolby Atmos og mer enn 500 er utstyrt med Barco Auro (Max). I Europa er det kun 4-5 % av salene som har støtte for Immersive Audio, og Norge er det landet med høyest andel saler med denne teknologien.

Jan gikk gjennom en del utfordinger for videre vekst:

  • Det er ikke en standard for speaker/channel layout i salen.
  • Studioene lager flere og flere DCPs for hver tittel
  • Kinoene må vite hva de skal investere pengene i

UNIC og NATO må jobbe for å lage en standard for Immersive Audio.

undefined

En annen utfordring er at det er for få europeiske titler som blir mixet med immersive audio. Selv i Norge med høyt antall saler med immersive audio, er det få titler. Noe av grunnen til dette er at produsenter bak mindre filmer ikke tar seg råd til denne jobben siden de uansett ikke forventer at filmene vil bli spilt i de aller største salene som har støtte for immersive audio.

Konklusjonen var at vi trenger flere mindre saler med immersive audio, og at kostnadene for å anskaffe seg dette må reduseres.

Presentasjonen kan lastes ned her

Dolby Atmos Products – Engineering perspective

Angela Williams, Software Manager hos Dolby Cinema Technology

Angela er en engjasert software utvikler som presenterte tre produkter; Dolby CP950, Dolby IMS300 og Dolby Multichannel Amplifier.

Nyheten Dolby CP950 har samme interface og listepris som CP750, men med ny og forbedret funksjonalitet. Det er mulig å oppgradere med kommende Dolby Atmos Expansion card. Hardware designet er modulært som gjør at komponenter kan bli skiftet.

Dolby IMS3000 ble lansert for tre år siden. I siste versjon 3.3 er det ny funksjonalitet på samme hardware. Den kan nå kobles til NAS via ethernet.

undefined

Tilslutt presenterte Angela Dolby Multichannel Amplifier som ble lansert for 2 år siden, med spesiellt fokus på dens besparende egenskaper.

In the Pub with Mike

Mike Bradbury, Odeon UK

undefined

Dagen ble avsluttet med Mike Bradbury som hadde inviterte et lystig panel til å ha en uformell samtale om aktuelle spørsmål fra kinobransjen. Gjestene i årets pub var Toni Purvis fra Amblin Partners, Kevin Markwick fra The Picture House Uckfield og Jerry Pierce fra NATO.

Det var god stemning mens spørsmål som «Event Kino, er det kino?», «Er det kinoene som er pådriver for ny teknologi, og deretter håper at filmskaperene bruker den, eller er det omvendt?» og «Skal det være lov med nachos i salen?» ble diskutert.

undefined

Annonse
Skroll til toppen