Annonse

#kinoprat med Geir Kamsvåg

Navn: Geir Kamsvåg

Stilling: Redaktør i Cinema

Fartstid i bransjen: Siden 1987

Favorittfilm: 1900 av Bernardo Bertolucci

 

1. Hva er ditt beste kinominne?

Det finnes ikke noe vakrere sted å se film enn filmfestivalen i Taormina på Sicilia. Ikke bare er byen usedvanlig vakker, men kveldsvisningene foregår i ett to tusen år gammelt gresk friluftsteater som ligger vakkert til ytterst på klippene. Når nattemørket senker seg og hvitvinen er servert kan du nyte filmene med vulkanen Etna i bakgrunnen.

Jeg var på filmfestivalen der i 2003 og opplevde den uruguayanske filmen El Ultimo Tren på kveldsvisningen på greske teatret. I filmen stjeler tre eldre menn et gammelt lokomotiv og flykter over hele landet forfulgt av politi, media og publikum, som blir fanget i deres utrolige Robin Hood-eventyr. De tre vil hindre at lokomotivet sendes til Hollywood hvor det skal være med i en film, for deretter å gå tapt for den uruguayanske nasjonen for alltid. En flott flott som sier noe både om kultur, historie og mennesker.

Fra Taormina er det ellers kun en drøy halvtime med bil Savoca og Forza d’Agrò, hvor Corleone-scenene i Gudfaren ble spilt inn.

For den som vil kombinere ferie med filmfestival samt god mat og drikke er Taormina et opplagt reisemål. Årets festival foregår  30. juni – 6. juli.

2. Hva kjennetegner den ultimate kinoopplevelsen for deg?

Omgivelsene har mye å si for den rette kinoopplevelsen. Som regel får jeg den på filmfestivaler  – det være i Oslo, Bergen, Tromsø eller Berlin.

For meg er selvsagt filmen viktigst, men den sosiale er en viktig del av filmopplevelsen.

Når jeg går på kino i Oslo velger jeg gjerne kino etter type film. Enkelte filmer oppleves best på Colosseum, Ringen eller IMAX, mens andre filmer er best uten popkorn – da er  Vega Scene, Gimle og Frogner best.

3. Hvordan tror du fremtidens kino ser ut?

Jeg intervjuet Emir Kusturica for ti år siden på filmfestivalen i Marrakech. Han spådde at kinoene om ti år ville bli de ny operaene – kinoene ville kun finnes i de store byen. Filmkonsumet ville forgå hjemme på store tv-er, mens ungdommen ville se filmene å mobil.

Helt slik har det ikke gått, men han har delvis rett. Markedet har blitt mer delt. Folk strømmer serier og film hjemme og på mobilen. Mange mindre kinoer har mistet 15-20 prosent av publikummet det siste året. Mye tyder på at kinoverdene blir todelt – de store underholdningsmaskinene som satser på teknologi og blockbustere jfr. Odeon IMAX – og kinoene rett mot kultureliten som Vega Scene og Frogner. .

Kinoene må begynne å snakke om elefanten i rommet– billettprisene. De kommer garantert under press. Kinoen har skjønt at de kan ta en høyere pris premierehelgen, men ikke at det må være billigere tirsdag kl. 11. Alle som har booket flybilletter de siste ti årene har skjønt at dag og tidspunkt faktisk er nokså avgjørende for betalingsviljen.

Annonse
Skroll til toppen