Gå til hovedinnhold

Netflix slipper «Army of the Dead» på kino først

Netflix slipper Zack Snyders zombiethriller Army of the Dead på kino en uke før strømmepremieren. En global pandemi var det som skulle til for å gjøre disse antagonistene til venner, skriver Variety.

Army of the Dead vil utelukkende gå på kinoer i USA fra 14. mai og i en uke før Netflix-utgivelsen 21. mai. Cinemark og Netflix sier at de forventer å fortsette samarbeidet i fremtiden.

Cinemark, en av USAs største kinokjeder skal vise filmen. Den er booket på 200 Cinemark-kinoer. Det gjør Army of the Dead til den første Netflix-filmen som får en bred distribusjon hos en stor kinokjede. Filmen skal opp på rundt 600 kinoer totalt, inkludert iPic, Landmark, Alamo Drafthouse, Harkins og Cinépolis. Andre store kjeder, spesielt AMC og Regal, vil ikke tilby filmen.

Uten AMC- og Regal-skjermer vil Army of the Dead ha et mye mindre fotavtrykk enn nylige hits som Godzilla vs. Kong og Bob Odenkirks Nobody. Disse titlene spilte hver på mer enn 3000 steder. Likevel er det en bemerkelsesverdig tilstedeværelse for Netflix, skriv er Variety.

Gjennombrudd for Netflix

Før korona kunne publikum som ikke ønsket å se den nyeste Netflix-filmen fra sofaen, bare gjøre det hos mindre kjeder, inkludert Alamo og Landmark. AMC, Regal og Cinemark hadde alltid nektet. Landets største kinokjeder nektet å vise filmer fra strømmetjenesten fordi Netflix ikke ville overholde det samme kinovinduet, vanligvis på 90 dager, hos de tradisjonnele studioene.

Mangelen på kinodistribusjon spilte ingen rolle for Netflix. Selskapet har lenge hevdet at det ikke trenger billettintekten; de lager filmer for å betjene abonnentene, som betaler for umiddelbar tilgang til den siste filmen. Tidligere satset Netflix hovedsakelig på begrenset mkinodistribusjon for å kunne være med i konkurransen om Oscar; som Alfonso Cuarons Roma og Martin Scorseses The Irishman. Netflix anslår at Roma ble vist på 250 kinoer og The Irishman på ca 550. Det var i tidene før pandemien da alle kinoer var åpne.

Nye tider

Pandemien traff som en slegge i kinovinduet. Sammenlignet med tradisjonelle studioer som Disney, Universal, Warner Bros. og Paramount virker nå Netflix rett og slett sjenerøse. Disney har brukt mesteparten av pandemien på å sende filmene sine til Disney Plus eller utsette dem på ubestemt tid. Det overrasket mange ved å bestemme seg for å premiere Black Widow, Cruella og Raya og den siste dragen samtidig på kino og på strømmetjenesten. Universal inngikk en avtale om å utsette strømmepremieren på sine filmer til 17 dager etter at de kom opp på lino, mens Warner Bros. slapp filmene på HBO Max samme dag de ble utgitt på kino. Fremover har Warner Bros. og Paramount vil overholde en eksklusiv 45-dagers periode for utvalgte titler. Det er akkurat den typen radikale endringer som kinoer lenge kjempet mot også i USA.

Fortsetter samarbeidet

"I Cinemark er vi spente på å jobbe med Netflix på vår første store utgivelse og gi filmelskere muligheten til å se Army of the Dead på kinoene våre over hele USA," sa sier selskapets talsmann McDaniel. "Zack Snyder-fans vil elske å se handlingen i et oppslukende, filmmiljø med større syn og lydteknologi."

"Etter suksessen med våre begrensede kinotester med Cinemark for filmer som Ma Rainey's Black Bottom, The Midnight Sky og The Christmas Chronicles 2, ser vi frem til den bredere kinodistribusjon av Army of the Dead, si Spencer Klein, distribusjonssjef på Netflix.

Selskapene sier at de forventer å fortsette å jobbe sammen i fremtiden.

Nyhetsbrev

Få siste nytt og informasjon om kurs og aktiviteter