Gå til hovedinnhold

Britiske kinoer gjør comeback med sterke tall

Kinobesøket i Storbritannia er nesten på pre-pandemisk nivå til tross for frykt for at strømming ville ødelegge virksomheten.

Filminteresserte strømmer til kinoer i antall som ikke er sett siden pandemien etter Hollywoods storfilmer igjen er tilbake på lerretet, skrivet The Guardian.

Tim Richards, administrerende direktør i Vue, Storbritannias tredje største kjede, sier forrige helg viste seg å være den beste siden februar 2020 takket være en rekke nye filmer som ble kinolansert stedet for bare på strømmetjenester.

Titler som DC Comics superskurken-ensemblet Suicide Squad, Looney Tunes-karakterpakkede Space Jam: A New Legacy og Jungle Cruise har løftet kinobesøket.

Eksplosiv vekst

Den siste uken har kinobesøket vært mer enn to og en halv ganger Vues ukentlige gjennomsnittlige antall de siste 18 månedene.

.“Det faktum at vi ser nesten pre-pandemiske nivåer i dag er et positivt tegn for fremtiden. Men det er viktig å huske at vi som bransje fortsatt er nede for telling etter de siste 18 månedene med korona. Det kommer til å ta en tid før alt blir bedre," sier Richard til The Guardian.

Kinoene har vært stengt i flere måneder under pandemien, noe som resulterte i de laveste årlige besøket som noen gang er registrert. Storbritannias største kjede Cineworld rapporterte et tap på 3 milliarder dollar (25 milliarder kroner) i fjor.

Det hadde vært bekymringer i bransjen for at pandemien for alltid hadde endret publikums holdning til film. Ofcom rapporterte denne uken at publikum brukte en tredjedel av sine våkne tid i fjor på å se på TV, mens abonnementer på strømmetjenester som Netflix, Disney+ og Amazon Prime Video steg med 50% til 31minutter.

"Jeg tror ikke vi har sett en svekkelse av kinoenes appell," sier Phil Clapp, administrerende direktør i UK Cinema Association. "Vi har hatt en pågående undersøkelse under hele pandemien, og den har vist at de mest glupske forbrukerne av strømmetjenester faktisk er de som sa at de mest sannsynlig ville komme tilbake for å se filmer på kino. De største forbrukerne av hjemmeunderholdning er også de hyppigste kinogjengerne. ”

Truet foretningsmodell

Pandemien har også truet kinoeiernes en gang hellige forretningsmodell, der de fikk enerett til å vise filmer i flere måneder før de ble gjort tilgjengelig for hjemmevisning.

Under pandemien har Hollywood-studioer, inkludert Disney, Warner Bros og Universal, økt trenden med å tilby filmer som Mulan og Godzilla vs Kong direkte til forbrukere hjemme samtidig som den slippespå kino.

I forrige uke gikk Scarlett Johansson et søksmål mot Disney med påstand om at beslutningen om å slippe Black Widow samtidig på kinoer og på strømmetjenesten Disney+ påvirket hennes inntekt negativt. Johanssons honorar er basert på filmens innspilling på kino.

"Bare omtrent et halvt dusin filmer som opprinnelig var beregnet på kinoutgivelse, har gått til strømming," sier Richards. "Den generelle konsensus der ute er at studioer og filmskapere tapte mye penger med den strategien."

Spår gullalder

David Hancock, medie- og underholdningsanalytiker i Omdia, sier at det var planlagt utgivelse av mer enn 160 filmer i 2020 og 2021, og at de fleste ventet på en premiere på kino, da det er den beste måten for filmskapere å maksimere verdien. Den siste utgaven av James Bond -serien No Time to Die er flere ganger utsatt fra den opprinnelige utgivelsesdatoen i april 2020, og skal etter planen komme ut i Storbritannia neste måned.

Hancock legger til at hvis den nåværende positive trenden fortsetter, vil ukentlige billettsalg være tilbake til 80-85% av pre-pandemiske nivåer innen utgangen av dette året, selv om 2021totalt sett vil være halvparten av 2019. Han forventer ukentlig omsetning vil være tilbake til 2019-nivåene i midten av neste år.

"Vi kommer til å se nesten tre år med filmproduksjon bli sluppet i løpet på 18 måneder," sier Richards. "Vi ser virkelig den neste gullalderen for kino."

Nyhetsbrev

Få siste nytt og informasjon om kurs og aktiviteter