Gå til hovedinnhold

Odeon-eier AMC Entertainment har inngått avtale med Warner for neste år

AMC Entertainment har inngått en avtale med Warner Bros. om å vise alle studioets filmer eksklusivt 45 dager på kino i 2022, skriver CNBC. Dermed ser det ut som neste år blir et mer normalt kinoår.

Dette er den første indikasjonen at dagens hybrid-distribusjon vil endres for godt fra nyttår.

AMC Entertainment, som er verdens største største kinokjede, har motsatt seg Warner Bros' beslutning om å slippe årets filmer på kino og på strømmetjenesten HBO Max samme dag. Filmene inkluderte Godzilla vs. Kong, Space Jam: A New Legacy og nå sist The Suicide Squad. Den omfatter også de kommende utgivelsene av blant annet Matrix 4 og Dune.

Selv om dette er en avtale som sikkert har vært i gang en stund mellom WB og verdens største kinokjede, er det vanskelig å ikke se betydningen av at det kommer i kjølvannet av helgens premiere på James Gunns The Suicide Squad som gjorde det langt dårligere en forventet.

Når det gjelder den nye avtalen med AMC Theatres, kan detaljene virke kjent for de som har fulgt med på utviklingen i bransjen. Tilbake i februar kunngjorde Paramount at alle de kommende titlene ville få en 45-dagers eksklusiv på kino før de ble tilgjengelige for strømming på Paramount+, og nå har Warner Bros. i hovedsak matchet denne avtalen.

Bedre avtale

Selv om en og en halv måned ikke er veldig lang tid for en film på kino, er det absolutt en stor økning fra den 17-dagers avtalen som AMC inngikk med Universal Pictures i de første månedene av pandemien. Mye tyder derfor på at en kinovindu på 45 dager blir den nye standarden fra 2022.

Warner Bros. hadde allerede kunngjort at den ville komme tilbake til rene kinopremierer i 2022. De har også inngått lignende avtaler med Cineworld, eieren av Regal Cinemas og Cinemark.

"Det er spesielt gledelig at Warner Bros igjen åpner kinovinduet, sa administrerende direktør Adam Aron i AMC på mandagens pressekonferanse.

Selv om hybridutgivelsesmodellen var en nødvendighet under pandemien, er det ingen tvil om at strategien gått ut over inntjeningen til studioene - hvor storfilmene har spilt innen brøkdel av det de ville ha gjort i pre-pandemiske tider.

Nyhetsbrev

Få siste nytt og informasjon om kurs og aktiviteter