Annonse

Deltaviruset fører til nye premieredatoer på Hollywood-filmer

Den aggressive delta-varianten utløste en økning i COVID-19-tilfeller i Los Angeles, så i sørstater og nå landsomfattende i USA.

Komfortnivået for å gå på kino gikk ned i løpet av noen uker, ifølge meningsmålinger utført av National Research Group. Den generelle komfortnivået for kinobesøk var på 81 prosent i begynnelsen av juli før den begynte å falle merkbart dag etter dag. 16. august var komfortnivået på en bekymringsfulle 64 prosent.

I følge THR har det ført til at de røde lampene blinker hos Hollywood-studioene. Paramount kunngjorde i slutten av juli at de tok familiefilmen Clifford the Big Red Dog av septemberkalenderen. Foreldre i USA er blitt nervøse for å ta barna til multiplex fordi de under 12 år ikke er vaksinert, viser meningsmålinger. Også det eldre publikummet har blitt engsteligere.

Sony var den neste som flyttet film. Oppfølgeren Venom: Let There Be Carnage, med Tom Hardy i hovedrollen, ble flyttet fra 24. september til 15. oktober. 16. august, solgte selskapet Hotel Transylvania 4: Transformania, som skulle på kino oktober til Amazon for 100 millioner dollar. 

Marerittscenario

Så langt i år er kinobesøket i USA kun 25 prosent av 2019 og ligger dermed på samme nivå som 2020. Spørsmålet er hvor mange storfilmer som kan flyttes uten at det får konsekvenser både for kinoene og studioene. THR skriver at mest sannsynlig kommer James Bond-filmen No Time to Die til å gå opp som planlagt. Filmen har vært utsatt flere ganger allerede til enorme kostnader og det er for tett på premieren til å utsette den nok en gang.

No Time to Die har norsk premiere 1. oktober, mens den går opp i USA 8. oktober. Filmen er på den lange listen over produksjoner fra 2020 som har blitt forsinket flere ganger, et marerittscenario. Kilder sier til THR at No Time to Die ikke kan flyttes nå siden hver omstart koster mange millioner dollar i markedsføring. MGM har heller ikke en strømmetjenste – i hvert fall ikke ennå, i påvente av myndighetgodkjenning av en avtale med Amazon som kjøper av studioet.

En studioleder sier til THR: «Hvis jeg for seks uker siden visste hva jeg vet nå, hadde jeg flyttet alt så langt til tidlig neste år.» 

Andre store høsttitler  som står i fare for å flyttes inkluderer Sonys Ghostbusters: Afterlife og Paramounts Top Gun: Maverick i november.

Komfortnivået synker i USA

Virkningen av nedgangen i komfortnivået til kinopublikummet i  juli og august var nesten umiddelbar når det gjaldt reduserte salgsinntekter, som aldri hadde nådd pre-pandemiske nivåer i utgangspunktet. 

Disney og Marvels Black Widow debuterte med å spille inn 80,4 millioner dollar innenlands i helgen 9.-11. juli, en rekord under pandemien i USA. Disneys Jungle Cruise på 35 millioner dollar i slutten av forrige måned, etterfulgt en uke senere av The Suicide Squad med bare 26,2 millioner dollar.

Alle tre filmene ble gjort tilgjengelige på strømming samtidig med kinopremierene. Den kontroversielle utgivelsesmodellen ble brukt av Disney og i større grad enn av Warner Bros. Warner sier at de har til hensikt å avslutte parallelle utgivelser i 2022, og vil i stedet følge et 45-dagers eksklusivt vindu for kinoene.

Disney forpliktet seg til å gi både Free Guy, som åpnet i midten av august, og Marvels Shang-Chi: The Legend of the Ten Rings, en 45-dagers eksklusiv kinoutgivelse. Konsernsjef Bob Chapek har antydet at Marvels Eternals kan havne hos Disney Plus: «Vi har sagt helt fra begynnelsen at vi verdsetter fleksibilitet.  Ingenting er skrevet i stein.»

«Vi er på et stadium i denne lange gjenopprettingsperioden der jeg tror at studioene er mindre opptatt av store omfattende endringer i utgivelseskalenderen og mer fokusert på kortsiktige tilpasninger til markedet,» sier Shawn Robbins fra Boxoffice Pro.

Kinovinduet hjalp Free Guy

Free Guy åpnet sist helg med box office på 28,1 millioner dollar i USA – bedre en vente og ekspertene sier at det understreker viktigheten av kinovinduet.

“Ikke bare er Free Guy representant for den typen filmer av høy kvalitet folk er i humør for og villige til å se på kinoer akkurat nå, den viser igjen etterspørselen etter den kinoopplevelsen og hvor viktige eksklusive vinduer er for industriens evne til å produsere en ekte hitfilm med en livssyklus som ikke brenner sterkt og dør ung, ”sier Robbins fra fra Boxoffice Pro. «Ingenting er sikkert i den verden vi lever i akkurat nå. Distribusjonsstrategier vil trolig være i sving for en liten stund, men Free Guys gir grunn til forsiktig optimisme for flere av høstens kinofilmer rettet mot samme demografi. «

Mange andre land blir også påvirket og gjør det vanskeligere å gå på kino. Både Frankrike og Italia krever nå vaksinepass for å delta i det offentlige rom innendørs, inkludert kino, noe som har redusert besøket dramatisk.

Noen store australske stater er nedstengt, mens Japan, Korea og Mexico rapporterer rekordhøye COVID-19-tilfeller. Og på tvers av det internasjonale markedet er det begrensninger når det gjelder kinobesøk. Dette er store markeder som får studioene til å holde igjen også på internasjonale premierer.

Annonse
Skroll til toppen