Annonse

Populært og vellykket grunnkurs for kinobransjen

Film & Kino arrangerte grunnkurs for kinobransjen 31. august til 2. september. Kurset rettet seg mot nye kinosjefer, distributører og leverandører.

Guttorm Petterson, direktør i Film & Kino, åpnet det grunnkurset med å gå gjennom Film & Kinos virke og situasjonen for kinoene, samt utfordringene fremover for bransjen. 

Jørgen Stensland loset deltakerne gjennom det tre dager lange programmet sammen med foredragsholderne – både fra bransjen og leverandørene.

Trender og drift

En viktig inntektskilde for kinoene ved siden av billettene er kiosken. Lars Rundgreen fra Location kom gjennomgikk godteritrender og inntjeningspotensialet – og hvordan drift av kiosken kan styrke kinoens økonomi.

En viktig del av jobben for kinosjefene er tallgrunnlaget. Nils Tveten fra Filmweb gikk gjennom hvordan rapporteringssystemet brukes, mens Elisabeth Brinch loset deltakerne gjennom Filmwebs bransjetjenster. Hun ble etterfulgt av Christin Berg fra Nordisk Film Kino som fortalte om både fallgruver og tankegang ved programmering av filmer på kino. Ikke minst viser deg at kinopublikummet kan være veldig forskjellig ett hvor i landet du kommer. I tillegg understreket hun viktigheten av å gi publikum noe ekstra som spesialvisninger med regissører, seniorkinoer og lokale filmfestivaler etc. I tillegg viste Berg til at både kinovinduet og koronapandemien skapte ekstra vansker i forbindelse med programmeringen av kinoene.

Store forskjeller og endringer

Det norske kinolandskapet består av rundt tre hundre kinoer, hvor noen er kombinerte kulturhus og kinoer. Deltakerne fikk er en grundig gjennomgang av utfordringene ved Nina Hodneland fra Norske Kulturhus og Øystein Simonsen fra Tysvær Kulturhus.

Nina Tryggvadottir tok fra Live Kino viste til mulighetene kinoene har utenom vanlige kinovisninger med å overføre live events. Ikke minst er billettsystemene viktig for effektiv drift av kinoene, og Oddvar Jensen fra DX viste billettsystemet muligheter mens Rolv Gjestland fra Film & Kino tok deltagerne gjennom den digitale hverdagen og om den kinotekniske rådgivningen som tilbys både kinoer og distributører. Han tok også for seg hva man bør tenke på ved planlegging av nybygg og ombygninger.

Medietilsynet oppgaver er i endring. Blant annet er det forslag om at distributørene selv skal ta ansvaret fro å sette aldersgrense, kunne Ove Wathne fra Medietilsynet fortelle. 

Støtte og tilskudd

Ole Petter Bakken fra NFI kunne fortelle deltakerne at det også for kinoene er mulighet for å få støtte til filmvisninger og spesielle arrangementer og gjennom tilskuddsordninger for filmformidling. NFI gir blant annet støtte til lokale kinotiltak og filmfestivaler – bidrag for å støtte bredden av kinotilbudet og tiltak som kinoene gjør som går utover det man normalt kan forvente. Det handler om å styrke kinoen posisjon som kulturaktør.

Det handler om god argumentasjon for hvordan tiltaket er med på å gjøre din kino til en mer relevant kulturinstitusjon for ditt publikum, og styrke kinoens posisjon i nærmiljøet, samt nn tydelig målsetting og en klar formening om ønsket måloppnåelse.

Markedsføring av kinofilm

Før norske filmer kommer på kinolerret har det foregått en prosess over flere år hos produsent og distributør. Med utgangspunkt i Kongens nei fortalte Tom-Erik Kolåsæter, markedssjef i Nordisk Film Distribusjon, om den flerårige prosessen fra søknaden ble sendt til NFI og frem til kinopremiere. Det handlet både om målgruppe og markeds- og mediestrategi – fra plakatutvikling til markedsføringskanaler.

Lars Brenden fra Bravo fortalte om hvordan skjermer i foaje og ute kan styrke effekten av markedsføringen på selve kinoen.

Historikk og fremtid

Få sitter på så store kunnskaper som Ivar Halstvedt om norsk kinohistorie. Som på ale andre området er det viktig å kjenne fortiden for å kunne planlegge fremtiden. Halstvedt loset deltakerne gjennom norsk kino historie fra Kinematograf-Theatret åpnet 1. oktober 1904 og ble Norges første kino til kommunal overtakelse på 1920 tallet og frem til privatiseringen de siste ti årene.

Distribusjon, komfort og kinoreklame

Blant årets deltakere på grunnkurset var flere nye distributører. Agnethe Buus Jensen fra Norske Filmdistributørers Forening fortalte om samarbeidet med Film & Kino om bransje- og filmtreff. Sammen med Anne Marte Nygaard gjennomgikk ut rutine når det gjelder filmbestilling, bruk av materiell, oppdatert nettside / programinfo, tall på rapportserver og info andre steder enn kino.

Chloe Falkner fra Filmklubbforbundet kunne fortelle om landets hundre filmklubber med tretti tusen medlemmer og hvordan de mange steder har et fruktbar samarbeid med kinoene – til felles glede både når det gjelder program og inntjening.

Nye seter og ekstra konformt viser det seg at publikum er villig til å betale for. Erfaringene viser at extravaganza på det området gir god inntjening. Det kunne både Sondre Eikås fra Foraform og Runar Lien fra Skeie fortelle.

En siste viktig inntjening for kinoene er reklame.  Bransjen var representert ved Linn Barholt fra Capa og Christer Solberg fra MDN som viste til hvordan de kan bidra til økt inntjening for kinoene.

Sosialt samvær og nettverk

Noe av det viktigste når du kommer inn i en ny bransje er å bygge nettverk og hente erfaringer fra andre. Erlend Serigstad fra Norske kinosjefers forbund representerer nettopp denne delen av kinosjefjobben. Han kunne fortelle om sosiale treff gjennom organisasjonen og ikke minst mulighetene til stipend for kinosjefene.

Også grunnkurset i Oslo var en viktig del av grunnkurset den siste delen med felles middager og samvær fikk dyrket både nettverk og utvekslet erfaringer til felles nytte. 

 

Annonse
Skroll til toppen